لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

انعامی: طالبان خسته از جنگ بخاطر نه گفتن به "ISI"، ترور می‌شوند


هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان می‎گوید، طالبان فراتر از دستور پاکستان هیچ کاری نمی‎کند و تغییرات اخیر در صفوف این گروه به امر «آی. اس. آی» پاکستان صورت گرفته‎است.

منشی اول ولسی جرگه افغانستان می‎گوید، پاکستان برای رسیدن به اهدافش در افغانستان به جنگ در این کشور دامن می‎زند و آن تعداد طالبانی که مسیر خلاف پاکستان را تعقیب می‎کنند از صحنه دور می‎کند.

عبدالرؤف انعامی منشی اول این جرگه روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، حلقاتی در پاکستان دور کردن و از بین بردن آن عده طالبانی را می‎خواهد که از سیاست دوگانه این کشور آگاه شده‎اند.

به گفته وی، پاکستان آن عده والی‎های نام نهاد طالبان را که از جنگ خسته شده‎اند از صحنه دور کرده‎است.

انعامی: افراد و اشخاصی‎که پی می‎برند به سیاست‎های پاکستان منحیث والی و در هر رده که باشند آن‎ها را ترور می‎کند.
انعامی: افراد و اشخاصی‎که پی می‎برند به سیاست‎های پاکستان منحیث والی و در هر رده که باشند آن‎ها را ترور می‎کند.

او افزود:

"افراد و اشخاصی‎که پی می‎برند به سیاست‎های پاکستان منحیث والی و در هر رده که باشند آن‎ها را ترور می‎کند، طالبان بدون قومانده «آی. اس. آی» هیچ کاری را در افغانستان انجام نمی‎دهند و همیشه مشوره می‎گیرند و قومانده می‎گیرند بعد عمل می‎کنند، این‎ها به نظر من کسانی هستند که به این نتیجه رسیده‎اند که افغانستان را دور بدارند و در برابر «آی. اس. آی» حرف رد داشته باشند، این‎ها را بعضاً از بین می‎برند."

انعامی می‎گوید، هر طالب مسلح که از سیاست دوگانه پاکستان با خبر شود از طرف پاکستان از بین برده می‎شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‎شود که اخیراً ملا هبت‌الله رهبر طالبان، والیان نام نهاد این گروه را در شانزده ولایت افغانستان برطرف کرده‎است.

ملا هبت الله آخند والیان نام نهاد شانزده ولایت را به خاطری برطرف کرده‎است.
ملا هبت الله آخند والیان نام نهاد شانزده ولایت را به خاطری برطرف کرده‎است.

آژانس خبری رویترز از یک مقام طالبان نقل قول کرده‎است که ملا هبت‌الله آخندزاده والیان نام نهاد شانزده ولایت را به‌خاطری برطرف کرده‎است که کنترول خود بر تحریک طالبان را بیشتر سازد.

در عین حال در نامۀ که خبرگزاری رویترز بدست آورده و از سوی سخنگوی طالبان نیز تائید شده‌است، از ۸ تن دیگر نیز نام برده شده که یکی از آن‌ها مؤظف به حمایت تخنیکی حملات بزرگ در شهر ها گردیده‌است.

در همین حال یک منبع حکومتی که نخواست از وی نام ببریم در صحبت به رادیو آزادی تغییرات در صفوف طالبان را تائید کرده و گفته‎است که به جای این افراد چهره‎های جدید معرفی شده‌است.

منبع اضافه می‎کند که به کمک «آی. اس. آی» یک لیست پنجاه نفره که شامل شانزده والی نام نهاد برطرف شده و برخی قوماندانان طالبان است، تهیه شده و تصمیم بر این است تا در ماه‎های آینده این افراد از سوی طالبان ترور شوند.

منبع می‎گوید، تمام این کارها از سوی حافظ مجید مشاور ملا هبت‌الله که در عین حال یکی از افراد نزدیک به «آی. اس. آی» یا اداره استخبارات پاکستان است عملی می‎شود.

از سوی هم کارشناسان نظامی تغییرات در صفوف طالبان را قابل نگرانی می‎دانند.

عتیق‌الله امرخیل یکی از این کارشناسان می‎گوید، با توجه به تغییرات اخیر در صفوف طالبان در فصل گرما جنگ در کشور شدت خواهد گرفت.

امرخیل: این قابل تشویش است.
امرخیل: این قابل تشویش است.

او افزود:

"این قابل تشویش است، در بهار شدت جنگ زیاد می‎شود، چون هر گاه در رهبری جنگ ضعف به میان میاید این افراد تبدیل می‎شوند و به جای‌شان کسانی تعین می‎شوند که تجربه بیشتر جنگ را داشته باشند تا در تاکتیک جنگ تغییر بیاورند."

امرخیل تغییرات در صفوف طالبان را پلان پاکستان می‎خواند و می‎گوید، پاکستان از نزدیکی در روابط اخیر طالبان با ایران و روسیه ترس دارد که مبادا نفود اش بر این گروه ضعیف نشود.

از سوی دیگر سید اکبر آغا رهبر جبهه راه نجات و یکی از مقام‎های پیشین طالبان به رادیو آزادی گفته‎است، تغییرات در صفوف طالبان یک امر معمولی است و این اقدام از طرف رهبری این گروه صورت گرفته‎است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG