لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۸

قصر سفید: صحبت ترمپ و پوتین مثبت و برای بهبود روابط مهم بود


دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا برای نخستین بار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تیلیفونی صحبت کرد.

قصر سفید و کرملین می‎گویند، رهبران دو کشور موافقت کردند که برای بهبود روابط بین دو کشور بطور مشترک کار کنند.

دونالد ترمپ در جریان کمپاین انتخاباتی‌اش از بهبود روابط با مسکو سخن گفته و از ولادیمیر پوتین ستایش کرده بود.

این مکالمه حدود نیم ساعت طول کشید.

از تاریخ بیستم جنوری که دونالد ترمپ به حیث رئیس جمهور امریکا سوگند وفاداری یاد کرد، این نخستین بار است که با پوتین بطور رسمی صحبت می‎کند.

قصر سفید می‎گوید، صحبت رهبران دو کشور مثبت بوده، برای بهبود روابط امریکا و روسیه که به ترمیم نیاز دارد یک آغاز خوب به شمار می‎آید.

این مکالمه حدود نیم ساعت طول کشید.
این مکالمه حدود نیم ساعت طول کشید.

قصر سفید در یک اعلامیه مختصر همچنان گفته‎است:

"رهبران دو کشور امیدوارند که بعد از این صحبت، هر دو جانب بتوانند در امر مبارزه با تروریزم و سایر مسایل بطور فوری اقدام کنند."

کرملین در یک اعلامیه گفته‎است، فضای صحبت تیلیفونی بین رهبران دو کشور نشان داد که تمایل برای بهبود و ترمیم روابط وجود دارد.

هر دو جانب برای توسعه روابط بین امریکا و روسیه و همکاری مؤثر آمادگی نشان دادند.

به گفته کرملین، پوتین و ترمپ برای شکست شورشیان گروه موسوم به دولت اسلامی در سوریه و سایر گروه‎های تروریستی هماهنگی روسیه و امریکا را در تلاش‎های جاری نظامی مؤثر خوانده‎اند.

در اعلامیه کرملین گفته شده‎است که دونالد ترمپ و ولادیمیر پوتین یادآوری کرده‎اند که مهم است تا روابط تجارتی و اقتصادی دو جانبه بین دو کشور دوباره اعاده شود.

ایالات متحده امریکا به خاطر الحاق غیر قانونی شبه جزیره کریمیا از قلمرو اوکراین با روسیه بالای این کشور تحریم های را وضع کرده‎است.
ایالات متحده امریکا به خاطر الحاق غیر قانونی شبه جزیره کریمیا از قلمرو اوکراین با روسیه بالای این کشور تحریم های را وضع کرده‎است.

ولی دیمیتری پیسکوف سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به آژانس خبری انترفکس این کشور گفته‎است، ترمپ و پوتین روی سهل ساختن تحریم‎های جاری بر مسکو صحبت نکرده‎اند.

ایالات متحده امریکا به‌خاطر الحاق غیر قانونی شبه جزیره کریمیا از قلمرو اوکراین با روسیه بالای این کشور تحریم‌های را وضع کرده‎است.

کرملین گفته‎است، رهبران دو کشور در مورد وضعیت در اوکراین نیز صحبت نموده موافقت کردند که در مورد اوکراین، منازعات شرق میانه، مبارزه بر ضد تروریزم و ثبات استراتژیک یک میکانیزم همکاری بین شرکا به وجود بیاید.

تصویری که توسط‌ شان سپایسر مسئول مطبوعاتی قصر سفید از طریق تویتر نشر شد، نشان می‎دهد که هنگام صحبت تیلیفونی دونالد ترمپ با ولادیمیر پوتین، مایکل پنس معاون رئیس جمهور، مایکل فلین مشاور امنیت ملی و ستیوبانون مسئول دفتر قصر سفید امریکا نیز حضور داشتند.

دونالد ترمپ قبل از صحبت با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، با انگلا مرکل صدراعظم جرمنی نیز ۴۵ دقیقه صحبت کرده بود.

جرمنی و فرانسه روز شنبه در مورد گزارش‎های ابراز نگرانی کردند که در آن گفته شده‎است، امریکا روی رفع تحریم‎های وضع شده بالای روسیه غور می‎کند.

XS
SM
MD
LG