لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۶

ترمپ و پادشاه سعودی از ساختن مناطق مصون در سوریه و یمن حمایت کردند


رئیس جمهور امریکا و پادشاه عربستان سعودی از ایجاد مناطق مصون در سوریه و یمن ابراز حمایت کرده‎اند.

قصر سفید می‎گوید، در جریان صحبت تیلیفونی که یک ساعت دوام کرد، دونالد ترمپ از پادشاه عربستان خواستار ایجاد مناطق مصون در سوریه و یمن شد و سلمان پادشاه عربستان سعودی به آن موافقت کرد.

دونالد ترمپ در جریان کمپاین انتخاباتی‌اش به تأکید از کشورهای خلیج خواسته بود تا ایجاد مناطق مصون برای مهاجرین سوری را تمویل کنند.

وی گفته بود که ایجاد این مناطق تهدیدهای تروریستی ناشی از آمدن مهاجرین کشورهای مسلمان به امریکا را کاهش خواهد داد.

سوریه بعد از جنگ
سوریه بعد از جنگ

قصر سفید در یک اعلامیه که بعد از صحبت تیلیفونی ۲۹ جنوری رهبران دو کشور نشر شد گفته‎است، رئیس جمهور دونالد ترمپ خواستار ایجاد مناطق مصون در سوریه و یمن شد و سلمان پادشاه عربستان سعودی به آن موافقت کرد.

پادشاه عربستان همچنان به سایر نظریات در زمینه کمک برای بی‌جا شده‌گان در نتیجه منازعه جاری نیز موافقت کرده‎است.

سازمان ملل‌متحد اخیراً گفته‎است، از سال ۲۰۱۱ میلادی به این‌سو سوریه در جنگ داخلی غوطه‌ور شده‎است که در نتیجه آن بیش از ۳۰۰ هزار تن کشته شده‎اند.

به گفته ملل‌متحد، در یمن نیز در اثر جنگ شورشیان حوثی و نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی که از حکومت سنی آن کشور حمایت می‎کنند، حد اقل ۱۰ هزار تن کشته شده‎اند.

آژانس خبری دولتی عربستان سعودی در گزارش خود در مورد صحبت تیلیفونی پادشاه این کشور با رئیس جمهور امریکا، در مورد ایجاد مناطق مصون چیزی نگفته‎است.

به گفته آژانس خبری دولتی عربستان، رهبران دو کشور روابط عمیق و پایدار استراتژیک بین عربستان سعودی و امریکا را تصدیق کرده‎اند.

قصر سفید گفته‎است، رهبران دو کشور روی اهمیت تقویت تلاش‎ها در امر مبارزه با شورشیان گروه موسوم به دولت اسلامی موافقت کرده‎اند.

به نوشته رویترز، یک منبع ارشد سعودی آگاه از جریان این صحبت تیلیفونی نگفته‎است که آیا در مورد فرمان اجرایی دونالد ترمپ در مورد به تعلیق قرار دادن ورود مهاجرین از سوریه و شش کشور دیگر مسلمان صحبت کرده‎اند، یا خیر؟

عربستان سعودی در لیست این کشورها قرار ندارد.

قصر سفید همچنان گفته‎است، رهبران دو کشور توافق کرده‎اند تا در مورد فعالیت‎های بی‌ثبات سازی ایران در منطقه اقدام شود.

ترمپ با صراحت بر ضد سیاست‎های ایران صحبت کرده‎است.

وی همچنان با شهزاده شیخ محمد زید النهیان ولیعهد ابوظبی نیز صحبت کرده‎است.

XS
SM
MD
LG