لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۸

آریایی: اگر سهولت‎ها آماده نشود انتخابات در ۹ ماه آینده ناممکن است


کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان می‎گوید، اگر حکومت و جامعه جهانی سهولت‎های همه‌جانبه را در پروسه انتخابات مساعد نسازد برگزاری انتخابات آینده تا ۸ یا ۹ ماه دیگر ناممکن است.

رئیس این کمیسیون گفت، این کمیسیون برخی طرح‎ها، برنامه‎ها و پیشنهادات را بخاطر انتخابات آینده ترتیب کرده و آن را به حکومت و جامعه جهانی ارائه می‎کند.

عبدالعزیز آریایی این سخنان را روز دوشنبه هنگام امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک با برخی نهادهای مدنی بیان کرد.

کادرهای مسلکی، وسایل و تجهیزات مربوط به روند انتخابات، فعال کردن دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی، بودجه لازم، سهولت پروسه استخدام و برخی مسایل دیگر از جمله مواردی اند که اگر از سوی حکومت افغانستان و جامعه جهانی مهیا نگردد به گفته کمیسیون شکایات انتخاباتی، انتخابات آینده تا ۹ ماه آینده برگزار نخواهد شد.

آریایی: تا زمانی‎که برنامه‎های ما تطبیق نگردد هیچ‎گاهی بسوی انتخابات که به ما الزامی و زمان‌اش وارد شود به آن باورمند نیستیم.
آریایی: تا زمانی‎که برنامه‎های ما تطبیق نگردد هیچ‎گاهی بسوی انتخابات که به ما الزامی و زمان‌اش وارد شود به آن باورمند نیستیم.

او افزود:

"تا زمانی‎که برنامه‎های ما تطبیق نگردد هیچ‎گاهی بسوی انتخابات که به ما الزامی و زمان‌اش وارد شود به آن باورمند نیستیم و به آن آماده نیستیم که برویم آن‌چه را که ما مطالعه کردیم امروز هم که جامعه جهانی با ما همکار شود و حکومت هم همکار شود و ما بتوانیم تمام هزینه‎های لازم را داشته باشیم عملی کردن چنین پلان حداقل هشت یا ۹ ماه را دربر می‎گیرد."

آقای آریایی همچنان گفت، پروسه انتخابات نباید مانند یک پروژه تصور شود زیرا این یک پروسه دوامدار است و دولت باید بخاطر ایجاد زیربناها در این پروسه عملاً تلاش نماید.

شماری نماینده‎های نهادهای مدنی ابراز امیدواری کردند که اگر این تفاهم‌نامه‎ها عملی گردد و برای آن‎ها اجازه نظارت داده شود آنان می‎توانند از روند اجراآت کمیسیون‎های انتخاباتی برای مردم اطلاع دهند.

سپین غر: هدف عمده اینست که اگر بتواند این تفاهم نامه ما را کمک کند که به معلومات که ما نیاز داریم در داخل کمیسیون به آن دسترسی داشته باشیم.
سپین غر: هدف عمده اینست که اگر بتواند این تفاهم نامه ما را کمک کند که به معلومات که ما نیاز داریم در داخل کمیسیون به آن دسترسی داشته باشیم.

جانداد سپین‌غر رئیس شبکه نهادهای مدنی مرتبط به انتخابات یا اکسین در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"هدف عمده اینست که اگر بتواند این تفاهم‌نامه ما را کمک کند که به معلومات که ما نیاز داریم در داخل کمیسیون به آن دسترسی داشته باشیم و از اجراآت آنان بتوانیم نظارت کنیم و در نتیجه معلومات درست است از طریق برنامه‎های نظارتی خود برای مردم ارائه کنیم تا مردم بداند که این کمیسیون‎ها در راستای منافع ملی اجراآت می‎کند و یا هم خدای ناخواسته اجراأت‌شان سیاسی است."

پس از سال ۲۰۰۱ میلادی بدین‌سو سه مرتبه انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان برگزار گردید اما مردم برخی از نهادهای مدنی و سیاسیون برگزاری این انتخابات را شفاف نمی‎دانند.

آخرین دور انتخابات میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله پر جنجال‌ترین انتخابات بود که اعلان نتایج آن ماه‎ها را دربر گرفت.

در عین حال مقامات حکومتی می‎گویند، تلاش‎ها بخاطر برگزاری انتخابات آینده در کشور آغاز گردیده‎است.

میثم: برگزاری انتخابات یکی از تعهدات مهم حکومت وحدت ملی است.
میثم: برگزاری انتخابات یکی از تعهدات مهم حکومت وحدت ملی است.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در این مورد گفت:

"برگزاری انتخابات یکی از تعهدات مهم حکومت وحدت ملی است رهبری حکومت مسمم است که هر چه زودتر انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‎ها برگزار گردد بعد از این‎که کمیسیون‎های مستقل انتخاباتی برنامه‎های مختلف به حکومت ارائه کند پس از آن برای مسایل که مربوط حکومت می‎شود بدون شک اقدامات لازم و جدی صورت می‎گیرد."

صحبت‎ها از آمادگی‎ها بخاطر برگزاری انتخابات آینده در افغانستان در حالی مطرح می‎شود که مردم افغانستان از برگزاری انتخابات‎های گذشته در کشور راضی نیستند.

آنان ابراز امیدواری می‎کنند که انتخابات آینده ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها مانند انتخابات گذشته تحت فشار، زور و واسطه قرار نگرفته و شفاف برگزار شود.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG