لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۳

ایوب‌زاده: حکومت در فعالیت‎های تخنیکی انتخابات مداخله می‎کند


برخی از نهادهای ناظر انتخابات می‎گویند که با در نظرداشت بی‌توجهی حکومت و کند کاری کمیسیون مستقل انتخابات، برگزاری انتخابات در سال جاری میلادی نا ممکن است.

این نهادهای انتخاباتی و فعالان مدنی افغانستان انتقاد دارند که حکومت در قسمت انتخابات با سردی برخورد می‎کند.

آنان گفتند که آمادگی‎ها برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها به کندی به پیش می‎رود و آنان در زمینه نگران اند.

آنان روز دوشنبه در یک نشست مشورتی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات برگزار شده بود گفتند، با در نظرداشت وضعیت جاری ممکن نیست که انتخابات ولسی جرگه و شورا های ولسوالی‌ها در سال جاری میلادی برگزار گردد.

محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان به خبرنگاران گفت که حکومت ضمن فراهم نکردن زمینه برگزاری انتخابات، در برخی موارد به امور کمیسیون مستقل انتخابات نیز مداخله می‎کند که به گفته وی سبب ایجاد نگرانی‎ها شده‎است.

ایوب‌زاده: متأسفانه حکومت در کارهای انتخاباتی بسیار بی توجه‎است.
ایوب‌زاده: متأسفانه حکومت در کارهای انتخاباتی بسیار بی توجه‎است.

او افزود:

"متأسفانه حکومت در کارهای انتخاباتی بسیار بی‌توجه ‎است حکومت بسیار دل سردانه برخورد می‎کند منابع مورد نیاز را در اختیار قرار نداده‌است و حتی در فعالیت‎های تخنیکی انتخابات مداخله می‎کند که می‎تواند مانع بزرگ برای برگزاری انتخابات و تهیه لیست رأی دهنده‌گان در افغانستان باشد."

به نقل از ایوب‌زاده، طرح را که کمیسیون مستقل انتخابات روز دوشنبه در نشست مشورتی با آنان در زمینه محدود کردن حوزه‎های انتخاباتی و توزیع کارت‎ها در میان گذاشته‎است در شرایط کنونی قابل تطبیق نمی‎باشد.

نهادهای ناظر انتخابات در حالی روی کارکرد حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات انتقاد می‎کند که رئیس کمیسیون مستقل انتخابات می‎گوید، تحت هیچ نوع فشار قرار نداشته و کارهای‌شان به‌گونه مستقل جریان دارد.

نجیب‌الله احمدزی در نشست مشترک مشورتی با فعالان مدنی گفت که برای برگزاری یک انتخابات شفاف و قابل قبول برای همه، از تمامی امکانات استفاده خواهد کرد.

یک مرکز رأی دهی
یک مرکز رأی دهی

او افزود:

"کمیسیون مستقل انتخابات به‌گونه مسلکی، شفاف، مستقل و بی‌طرفانه کارش را انجام می‎دهد و در این زمینه تسلیم فشار سیاسی هیچ‌کسی نخواهد شد."

ریاست جمهوری افغانستان نیز می‎گوید که حکومت متوجه مسئولیت‌هایش در خصوص انتخابات است.

شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفت که پس از بررسی‎ها از سوی کمیسیون‎های انتخاباتی، تاریخ برگزاری دقیق انتخابات آینده ولسی جرگه و شورای‎های ولسوالی‎ها اعلام خواهد شد.

با این همه فضل احمد معنوی رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‎گوید که اقدامات حکومت در زمینه انتخابات تا کنون نمایشی بوده‎است.

وی در حاشیۀ نشست مشورتی کمیسیون مستقل انتخابات با نهاد‎های مدنی به خبرنگاران گفت که اگر حکومت می‎خواهد تا انتخابات آینده شفاف و قابل قبول مردم باشد باید مانع هر نوع مداخله در این خصوص شده و با استفاده از تکنالوژی مدرن پروسه انتخابات را مطمئن سازد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG