لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۴

یک زن به اتهام فساد اخلاقی از سوی طالبان در بدخشان کشته شده‌است


به ادامه کشتار زنان در افغانستان، این‌بار یک زن از سوی طالبان مسلح در ولایت بدخشان به قتل رسیده‎است.

این زن بنام امیر بیگم باشنده ولسوالی یمگان شناسایی شده‎است.

عارفه نوید رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر بدخشان به رادیو آزادی گفت، امیر بیگم در روز روشن از سوی طالبان مسلح به قتل رسید.

زمانی‎که از خانم نوید در مورد علت این رویداد پرسیدم، او گفت:

"ما علت این رویداد را از مردم محل و نیروهای امنیتی در آن‎جا پرسیدم، به گفته آن‎ها این خانم متهم به فساد اخلاقی بود که افراد مسلح ساعت ۹ صبح به منزلش آمده و او را در همان جا کشته‎اند."

عارفه نوید همچنان گفت، به دلیل این‎که بیشتر مناطق ولسوالی یمگان در تصرف طالبان مسلح است، فعالان حقوق تا کنون نتوانسته‎اند با اعضای خانواده امیر بیگم در این مورد صحبت کنند.

رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر بدخشان از وقوع همچو یک رویداد مشابه در این ولایت نیز یادآور شد.

به گفته خانم نوید، در جریان سال روان هجری شمسی یک زن دیگر در ولسوالی وردوج ولایت بدخشان کشته شد.

او گفت که این خانم نیز از سوی طالبان به قتل رسید.

او افزود:

"آن دختر را طالبان برای عقد کسی می‎خواستند اما زمانی‎که خانواده او انکار کرد، طالبان مسلح دوازده بجه شب به داخل خانه‌شان شده و او را از خانه بیرون کرده و در مقابل چشمان همه اعضای خانواده‎اش او را به قتل رساندند."

بر اساس معلومات دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر بدخشان از دو سال بدین‌سو شش قضیه قتل زن‎ها در ولایت بدخشان ثبت شده‎است که همه آن‎ها از سوی طالبان به قتل رسیده‎اند.

مسئولین این دفتر می‎گویند، در جریان سال روان حدود ۵۰ قضیه خشونت علیه زنان و یک قضیه قتل ناموسی در بدخشان ثبت شده‎است.

به گفته آن‎ها، ممکن شمار قضایای خشنونت علیه زنان بیشتر از این باشد زیرا بسیاری موارد بنابر نا امنی در مناطق دور افتاده ثبت نمی‎شوند.

وزارت امور زنان افغانستان هفته پیش به رادیو آزادی گفت که در یک و نیم ماه گذشته در هشت ولایت این کشور حدود ۳۰ قضیه قتل ناموسی به ثبت رسیده‎است.

این بار اول نیست که یک زن افغان در یکی از مناطق دور افتاده افغانستان کشته شده‎است، زنان پیش از این نیز به اتهام فرار از منزل، ایستادگی در برابر ازدواج‎های اجباری، کار کردن در بیرون از خانه، فساد اخلاقی و حتی توهین به مقدسات در محاکم صحرایی محکوم به مرگ شده‎اند.

XS
SM
MD
LG