لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

کریم: اگر خواست ما عملی شود حکمتیار تا اخیر دلو به کابل می‌آید


حزب اسلامی می‎گوید گلبدین حکمتیار رهبر این حزب تا زمانی به کابل نمی‎آید که چهار خواست آن‎ها پذیرفته شود.

یک عضو ارشد حزب اسلامی به رادیو آزادی گفت اگر این خواست‎ها پذیرفته شد، شاید گلبدین حکمتیار در جریان دو تا سه هفته و در نهایت تا اخیر ماه دلو به کابل خواهد آمد.

این خواست‌ها، رفع تحریم‌ها بر حزب اسلامی، رهایی شماری از زندانیان، در نظر گرفتن زمین‌های رهایشی برای مهاجرین بازگشت کننده‌شان و تعیین اقامت‌گاه برای گلبدین حکمتیار در کابل را در بر می‌گیرد.

محمد امین کریم می‌گوید تا هنوز محل اقامت آقای حکمتیار در کابل نهایی نشده‌است.

کریم افزود که چندین محل در کابل برای اقامت حکمتیار در نظر گرفته شده اما تا هنوز هیچ یک شان نهایی نشده‎است.

امین کریم
امین کریم

آقای کریم در صحبت با رادیو آزادی، گفت که در حال حاضر نمی‎تواند از این محلات نام بگیرد اما در مورد این‎که چگونه محلی برای اقامت گلبدین حکمتیار در نظر گرفته شده، اندکی جزئیات داد:

"یکی جایی نباشد که مردم از رفت و آمد مراجعین مزاحمت شوند، بناً جایی نسبتاً خلوت باشد. دوم از نگاه امنیتی یک جای مناسب باشد. سوم جای بسیار مجلل و دولتی نباشد و چهارم آسان برای یافتن آدرس باشد."

پیش از این محمد امین کریم به رادیو آزادی گفته بود که تطبیق توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی به کندی پیش می‎رود.

اما آقای کریم در صحبت دیشب ابراز امیدواری کرد که به زودی کمیسیون مؤظف روی به اجرا گذاشتن خواست‎های آن‎ها مهرُ تائید بگذارد.

پیش از این اکرم خپلواک رئیس کمیسیون تطبیق توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی گفت که فهرست چهارصد زندانی حزب اسلامی در فرصت زود بررسی می‎شود و سپس به ریاست جمهوری فرستاده خواهد شد اما تا هنوز معلوم نیست که این بررسی‎ها تا چی زمانی وقت می‎گیرد.

حزب اسلامی می‎گوید بر اساس معلومات ابتدایی آن‎ها حدود ۲۶۰۰ زندانی آنان در زندان‎های افغانستان بسر می‎برند.

همچنان در باره خروج نام‎های اعضای رهبری حزب اسلامی از لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل‌متحد و حکومت امریکا هم تا هنوز کدام اقدامی نشده که در نهایت، این‎ها به گفته رهبری حزب اسلامی موانع در برابر آمدن گلبدین حکمتیار به کابل دانسته می‎شود.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG