لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

برمک: برای پاکسازی ماین سالانه به ۸۰ میلیون دالر نیاز است


مقام‎های افغان برای جلب کمک‎های مالی در بخش ماین پاکی افغانستان در دو نشست جداگانه با تمویل کننده‎های این کشور شرکت می‎کنند.

نشست اولی در وسط همین ماه میلادی در کابل و نشست دومی در ماه آینده میلادی در ژنو برگزار می‌شود.

درین نشست‎ها حکومت افغانستان برنامه‌هایش در بخش ماین پاکی درین کشور را تشریح می‎کند.

ویس احمد برمک، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان می‎گوید، در نشست کابل تحت ریاست رئیس اجرائیه حکومت افغانستان از سفیران کشورهای مختلف در افغانستان و تمویل کننده‎های این کشور دعوت می‎شود.

حکومت افغانستان برای پاکسازی کامل این کشور از ماین‎های موجود و کمک به آسیب دیدگان انفجار ماین‎ها به هفتصد و پنجاه میلیون دالر نیاز دارند.

آقای برمک گفت، انتظار دارند که تمویل کننده‎های افغانستان به این کشور وعده کمک تازه بسپارند.

برمک: امیدواری ما اینست که هر دو نشست برای ما یک نتیجه خوب بدهند.
برمک: امیدواری ما اینست که هر دو نشست برای ما یک نتیجه خوب بدهند.

او به روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"امیدواری ما اینست که هر دو نشست برای ما یک نتیجه خوب بدهند و کمبود مالی که اکنون برنامه [ماین پاکی] با آن مواجه است. ما توقع داریم که سالانه به طور اوسط هشتاد میلیون دالر از دونرها برای این برنامه بدست بیآوریم تا بتوانیم به اهدافی که تعیین کرده‌ایم برسیم. اما ما می‎بینیم که گراف مساعدت‎های مالی جامعه بین‌المللی با افغانستان در سه یا چهار سال گذشته متأسفانه سیر نزولی داشته‎است. ما سال گذشته پلان کردیم که بیش از هفتاد میلیون دالر بدست بیآوریم اما متأسفانه رقم حقیقی که برای امسال داریم سی میلیون دالرست."

حکومت افغانستان سال گذشته استراتژی را تدوین کرد که بر اساس آن نیازمندی‎های مالی افغانستان در بخش ماین پاکی مشخص شده‎است.

آقای برمک گفت هدف حکومت افغانستان اینست که ظرف پنج تا ده سال آینده این کشور عاری از ماین‎ها و مواد منفجر ناشده اعلام شود.

او افزود که برای پاکسازی کامل افغانستان از ماین‎های موجود و کمک به آسیب دیدگان انفجار ماین‎ها به هفتصد و پنجاه میلیون دالر نیاز دارند.

به گفته او، در حال حاضر در بیش از هزار کیلومتر مربع زمین عمدتاً در ولایت‎های مانند هلمند، کابل، غزنی، لوگر، ننگرهار، پروان، کاپیسا، کندهار و ارزگان ماین وجود دارد.

به گفته او، نتیجه یک سروی آن‎ها نشان می‎دهد که در جریان دو سال گذشته در هفده ولایت افغانستان در بیش از چهارصد و بیست کیلومتر مربع زمین ماین‎ها جاسازی شده‎اند.

او در ادامه افزود:

"تمامی مخالفان مسلح که در برابر نیروهای امنیتی افغانستان و سربازان بین‌المللی می‎جنگند، مواد منفلق ناشده و ماین‎ها را جاسازی کرده‌اند."

گروه‎های مخالف مسلح دولت افغانستان تا حالا درین مورد تبصره نکرده‌اند.

وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث افغانستان می‎گوید، برای پاکسازی این چهارصد و بیست کیلومتر مربع زمین از ماین‌ها به بیش از یکصد و پنجاه میلیون دالر نیازست.

آقای برمک گفت، از زمان آغاز برنامه ماین پاکی به کمک جامعه جهانی در افغانستان در سال ۱۹۸۹ به این‌سو بیش از دو هزار و پنجاه کیلو متر مربع زمین از وجود مواد منفجر ناشده به شمول ماین‎ها پاکسازی و نزدیک به دو میلیارد دالر درین بخش مصرف شده‎است.

XS
SM
MD
LG