لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۵

تبصره واشنگتن پوست در مورد وضعیت نابسمان مهاجرین برگشته افغان


روزنامه واشنگتن پوست در شماره اخیر خود مطلبی را در مورد مشکلات مهاجرین برگشته و بیجا شدگان جنگ در افغانستان به نشر رسانده که در بخش آن می‎نویسد، در اطراف شهر کابل چندین کمپ غیر قانونی بیجا شدگان وجود دارد که تعداد زیاد خانواده‎ها در آن‎ها بسر می‎برند.

روزنامه می‎نویسد دربسیاری از این کمپ‎ها که دیوارهای گلی با ترپال‎های سوراخ دیده می‎شوند سرمای زمستان از یک طرف و نبود مواد سوخت و مواد خوراکی از سوی دیگر مهاجرین و بیجا شدگان را تهدید می‎کند.

یک خانواده در یکی از این کمپ‎ها به روزنامه گفته که آن‎ها از چند سال به این سو می‎خواهند که این منطقه را ترک کنند اما با گذشت سال‎ها هیچ امیدی برای رفتن آن‎ها وجود ندارد و روزانه امیدی هم مشاهده نمی‎شود که در آینده نزدیک حکومت افغانستان و یا سازمان‎های بین المللی کمک به بیجا شدگان، برای آن‎ها سرپناه تهیه کنند.

به نوشته روزنامه سازمان ملل متحد تخمین کرده‎است کهبیش از ۹ میلیون افغان یعنی از هر سه افغان یکی از آن‎ها به کمک‎های بشری نیاز دارد.

این در حالیست که در یک سال گذشته بیش از یک میلیون مهاجر دیگر از پاکستان، ایران و کشورهای دیگر اختیاری و یا هم تحت فشار به وطن برگشته‎اند و اکثریت آن‎ها در بی سرنوشتی و بی سرپناهی بسر می‎برند.

یک تعداد این افراد بیش از ۲۵ سال را در مهاجرت بسر برده و در وقت برگشت خانه‎ها و زمین‎های آن‎ها توسط دیگران غصب شده و اکنون این افراد مخصوصا در ولایات جای برگشت ندارند و جبرا در خیمه‎ها بسر می‎برند و باید زمستان سرد و طاقت فرسا را تحمل کنند.

روزنامه واشنگتن پوست حالت یکی از این کمپ‎های غیر قانونی بیجا شدگان را شرح نموده می‎نویسد که در این کمپ هیچ یک از اطفال به مکتب نمی‎رود و بزرگان آن‎ها کار ندارند و تقریبا همه آن‎ها بی سواد می‎باشند و صرف چند نفری از آن‎ها با فروش اشیا در کراچی‎ها سعی می‎کنند زندگی را ادامه بدهند.

نیو یارک

روزنامه نیو یارک تایمز در شماره اخیر خود در باره تهدید مخالفین در ولایت هلمند مطلبی را به نشر رسانده و می‎نویسد با رسیدن طالبان به دروازه‎های شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند خطر آن وجود دارد که مرکز این ولایت سقوط کند.

برای جلوگیری از سقوط این شهر و تقویه جبهات جنگ علیه مخالفین در همین هفته رئیس اجرائیه افغانستان با مقامات ماموریت قاطع ناتو در این کشور به هلمند رفته و در اینجا با مقامات نظامی و ملکی هلمند ملاقات کردند.

در این ملاقات آن‎ها که بیش از شش ساعت دوام کرد آسیب پذیری این شهر و گام‎ها برای جلوگیری از پیشروی طالبان در این ولایت بررسی شد.

روزنامه از قول اعضای شورای ولایتی هلمند می نویسد که گفته اند چندین ولسوالی این ولایت تحت کنترول طالبان می‎باشد و مخصوصا آن ولسوالی‎های که بیشترین مواد مخدر در آن‎ها تولید می‎شود.

در حالی که این روزنامه در مورد تهدیدها به شهر لشکرگاه سخن می‎گوید وزارت دفاع افغانستان گفته‎است که هیچ خطری شهر لشکر گاه را تهدید نمی‎کند و در دیگر نقاط این ولایت هم حکومت اوضاع را تحت کنترول دارد و عملیات هوایی و زمینی علیه مخالفین مسلح شروع شده‎است.

XS
SM
MD
LG