لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

اشرف غنی: به آسیب دیده‌گان حوادث طبیعی باید به موقع رسیدگی شود


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بر رسیدگی به موقع به آسیب دیده‌گان حوادث طبیعی عمدتاً برفباری و باران‌های روان در مناطق گوناگون تأکید کرده‌است.

شاه‌حسین مرتضوی یک معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان دیشب به رادیو آزادی گفت که در جلسۀ شام شنبه در کابل، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، ویس برمک وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث، وزیران فواید عامه، احیا و انکشاف دهات و مسئولان ارشد امنیتی هم حضور داشتند.

مرتضوی افزود که رئیس ‌جمهور غنی به کمیتۀ حالات اضطرار هدایت داد که در پهلوی بررسی امکانات، با نیروی هوایی افغانستان و ناتو هم هماهنگی شود.

شاه حسین مرتضوی یک معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
شاه حسین مرتضوی یک معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

وی افزود:

" درین جلسه تأکید شد که با هماهنگی بیشتر نقاط آسیب‌پذیر و جاهای که مردم و شهروندان به کمک فوری نیاز دارند، شناسایی شود و کمک عاجل برسد. درین جلسه همچنان فیصله شد در جاهای که نیاز باشد از قوت‌های هوایی اردوی ملی افغانستان و حتی قوت‌های کشورهای دوست که درین‌جا هستند، از آن‌ها هم استفاده شود."

در یک خبرنامۀ ارگ ریاست جمهوری به نقل از آقای برمک آمده‌است که تیم‌های کمک‌رسان آماده‌اند تا به مجرد بهبود وضعیت آب و هوا، کمک‌های عاجل را به‌شمول بازگشایی مسیرهای رفت و آمد به روی مردم، انجام دهند.

انجنیر محمد رجب نشاط رئیس حفظ و مراقبت سالنگ‌ها در وزارت فواید عامه هم دیشب به رادیو آزادی گفت با بهبود وضعیت جوی تلاش خواهند کرد تا مسیر شاهراه سالنگ به روی ترافیک کشوده شود.

وی گفت:

"طوفان آغاز شده در سالنگ جنوبی و برفکوچ‌های بسیار کلان آمده در سالنگ شمالی. تا طول دوصد متر سرک را برفکوچ گرفته‌است. یعنی ایجاب کار را می‌کند. همۀ این‌ها را در نظر گرفته، ما نهایتاً تا روز چهارشنبه شاهراه را باز خواهیم کرد."

جنرال نشاط گفت، به طور اوسط شش هزار موتر در بیست و چهار ساعت از مسیر سالنگ رفت و آمد می‌کنند و اکنون بسته ماندن شاهراه بین پنجاه تا شصت هزار نفر را تحت تأثیر قرار داده‌است.

شاه محمد یک باشندۀ خنجان ولایت بغلان یکی از راننده‌های است که از وضعیت متأثر شده‌است.

او در صحبت با رادیو آزادی خواهان کمک شد:

"ما همین جا منتظر هستیم، ببینیم که چه خواهد شد. خواست ما این‌است که راه را باز کنند چون مردم در وضعیت بدی قرار دارند."

با این حال، جنرال نشاط به رادیو آزادی گفت که برای مصونیت جان مسافران تا به سیزده اتاق نجات در ساحه موجود است که در یک وقت گنجایش نزدیک به هفت هزار مسافر را دارند.

در کنار بسته بودن شاهراه سالنگ، خبر از برفباری و باران در شرق، غرب و جنوب افغانستان هم رسیده‌است.

​حافظ عبدالقیوم والی نورستان به رادیو آزادی گفته‌است که برفباری‌های شدید راه‌های رفت و آمد میان پارون مرکز ولایت و ولسوالی‌ها را مسدود کرده و این که وسایط دست داشته‌شان برای پاک کردن سرک‌ها از برف کافی نیستند.

نور احمد رسولی از ولسوالی ساغر ولایت غور در پیام که به رادیو آزادی فرستاده مشکل مردم را این گونه بیان می‌کند:

"به اثر برفباری‌های شدید راه‌های مواصلاتی ولسوالی ساغر با ولسوالی‌های همجوار و مرکز این ولایت قطع شده‌است. قیمت مواد غذایی به شدت بالا رفته است."

از بارندگی‌های پی‌هم در ولایات جنوب افغانستان به شمول کندهار و هلمند نیز گزارش شده‌است.

حوادث طبیعی اخیر زیان‌ها و تلفاتی هم به همراه داشته است، اما آمار دقیق معلوم نیست.

مقام‌ها هم در کابل و هم در ولایات گفته‌اند که اولویت‌شان حفظ جان مردم و رساندن کمک‌های عاجل به آسیب دیده‌گان است.

جنرال احمد فهیم قایم قوماندان امنیۀ میدان وردک است.

او دیشب به رادیو آزادی از آمادگی‌های پولیس برای حفظ جان مردم اطمینان داد و افزود:

"در همین دو سه شب، هیچ پرسونل پولیس میدان وردک به خواب نرفته، هر طرف که گپ باشد می‌رویم و کوشش می‌کنیم که جان مردم را نجات بدهیم."

XS
SM
MD
LG