لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۸

حزب جمعیت جهت به نتیجه رساندن مذاکرات با ارگ به نور ۲ ماه مهلت تعیین کرد


اعضای ارشد شورای رهبری جمعیت اسلامی به سرپرست والی بلخ دو ماه مهلت تعیین کرده‌اند تا مذاکرات با ارگ را به نتیجه برساند.

جمعیت اسلامی افغانستان اعلام کرده‌است که احمد ضیا مسعود و محمد اسماعیل خان از اعضای شورای رهبری این جمعیت که در گذشته مخالف مذاکرات عطا محمد نور با ارگ بودند، به تازگی حمایت‌شان را از این مذاکرات اعلان کرده‌اند.

عبدالشکور واقف حکیمی سخنگو و عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، برای به نتیجه رسیدن این مذکرات شورای رهبری جمعیت اسلامی با نشر یک اعلامیه به عطا محمد نور دو ماه مهلت تعیین کرده‌است.

اما اگر در جریان این دو ماه این مذاکرات نتیجه ندهد، جمعیت اسلامی چه تصمیم خواهد گرفت، بیشتر آقای حکیمی در این مورد می‌گوید:

"امیر صاحب اسماعیل خان و آقای احمد ضیا مسعود و همه این‌ها (اعضای شورای رهبری جمعیت اسلامی) در نشر این اعلامیه سهم دارند و محتوای این اعلامیه را تصویب کردند و تائید کردند و باید این مذاکرات که از پیش آغاز شده در خلال دو ماه آینده به نتیجه برسد، این‌که اگر نتیجه داد چه باید کرد و اگر نتیجه نداد چه باید کرد، این بحثی است که بعداً مطرح می‌شود."

حدود دو ماه پیش عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ بر سر حصول سهم جمعیت اسلامی با ارگ وارد گفت‌وگو شد.

نزدیکان عطا محمد نور پیش از این گفته‌اند، ناکامی رئیس اجرائیه برای عملی کردن وعده‌هایش به مردم سبب شد تا عطا محمد نور رئیس اجرائیه جمعیت اسلامی و سرپرست ولایت بلخ وارد مذاکره با ارگ شود.

اما پرسش اینجاست که جمعیت اسلامی به چه دلیل برای این مذاکرات دو ماه ضرب‌الاجل تعیین کرده است؟

فضل احمد معنوی
فضل احمد معنوی

فضل احمد معنوی از نزدیکان عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه روز دوشنبه در این باره به رادیو آزادی گفت:

"چون باور جمعی این‌است که ارگ ریاست جمهوری در مذاکرات خود صادق نیست و می‌خواهد که زیر نام مذاکرات به نحوی اختلافات را دامن بزند به همین دلیل بوده که یک زمان را تعیین کردند."

خواستیم در این مورد نظر ریاست جمهوری افغانستان را نیز داشته باشیم، اما آن‌ها از اظهار نظر در رابطه به این موضوع خودداری کردند.

ریاست اجرائیه هرچند می‌گوید، عطا محمد نور در این مذاکرات از این ریاست نمایندگی نمی‌کند اما می‌گویند که آنان با این مذاکرات مخالفت ندارند.

مجیب‌الرحمن رحیمی سخنگوی رئیس اجرائیه
مجیب‌الرحمن رحیمی سخنگوی رئیس اجرائیه

مجیب‌الرحمن رحیمی سخنگوی رئیس اجرائیه در مورد گفت:

"این‌ها (عطا محمد نور) از ریاست اجرائیه نمایندگی نمی‌کنند و ما در مورد مذاکرات و دیدگاه‌های شخصیت‌ها و احزاب و جریان‌ها احترام قایل استیم و مخالفتی نداریم."

نزدیکان عطا محمد نور پیش از این به رسانه‌ها گفته‌اند، سهم جمعیت در نظام و تطبیق توافق‌نامه سیاسی بخشی از آجندای مذاکرات سرپرست ولایت بلخ با رئیس جمهور را تشکیل می‌دهد.

عطا محمد نور هفته پیش در مراسمی که در کابل برگزار شده‌بود گفته‌است که وی چندین سفارت خانه و معینیت را از رئیس جمهور خواسته است، چیزی که تا هنوز ریاست جمهوری آن را تائید نکرده‌است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG