لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۱

یوناما: در ۲۰۱۶، ۳۵۰۰ فرد ملکی در افغانستان کشته شده‌اند


یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان، کشته و زخمی شدن هزاران فرد ملکی در سال ۲۰۱۶ میلادی را ترسناک و نگران کننده می‌داند.

یوناما هنگام نشر گزارش سالانه این سازمان در رابطه به تلفات افراد ملکی در سال گذشته میلادی گفت، تلفات افراد ملکی در سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به سال قبل آن سه درصد افزایش داشته است.

تدامیچی یوماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان روز دوشنبه در کابل به خبرنگاران گفت، در سال گذشته میلادی ۱۱۴۱۸ مورد از تلفات غیر نظامیان در جنگ‌های مسلحانه نزد آنان ثبت گردیده‌است.

وی همچنان گفت، از میان آن ۳۵۰۰ فرد ملکی کشته و نزدیک به هشت هزار تن دیگر زخمی شده‌اند.

تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان
تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان

وی گفت:

"یوناما در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۱۴۱۸ مورد تلفات غیر نظامیان را ثبت کرده‌است که در مقایسه با سال گذشته سه درصد افزایش را نشان می‌دهد. ما بخاطر افزایش تلفات نگران استیم مخصوصاً تلفات اطفال که زندگی‌شان خراب گردیده‌است."

بر اساس گزارش منتشر شده سازمان ملل، در درگیری‌ها میان مخالفین مسلح و نیروهای دولتی به ویژه در مناطقی که غیر نظامیان در آن‌جا زندگی می‌کردند مواد انفجاری تعبیه شده، حملات انتحاری و گروهی، قتل‌های هدفمند و عمدی از جمله عوامل عمده تلفات ملکی شمرده می‌شود.

در گزارش همچنان گفته شده‌است که در حملات هوایی که از سوی نیروهای امنیتی افغان و بین‌المللی صورت گرفته ۵۹۰ فرد ملکی کشته و زخمی شده‌اند و این ارقام در مقایسه با سال گذشته دو برابر افزایش یافته است.

یوناما از سال ۲۰۰۹ بدین‌سو به‌طور منظم تلفات افراد ملکی را ثبت می‌نماید که با گذشت هر سال این ارقام افزایش می‌یابد.

در گزارش سال ۲۰۰۹ یوناما ارقام تلفات ملکی شش هزار تن ثبت گردیده‌است.

از سوی هم دانیل بل رئیس بخش حقوق بشر یوناما می‌گوید، علاوه بر افزایش تلفات ملکی در سال ۲۰۱۶ تخطی‌های بشری نیز نگران کننده بوده‌است.

وی افزود:

"علاوه بر تلفات افراد ملکی قضایای تخطی از حقوق بشر نیز ثبت گردیده‌است که ساختار‌های موازی عدلی را بیان می‌کند به‌شمول اعدام زنان در محضر عام. ده قضیه نشان می‌دهد که استفاده از مراکز تعلیمی به مقصد نظامی، تهدید رسانه‌ها و حتی نگرانی در مورد حق زندگی نیز بیان شده که مردم به‌گونه عمدی کشته می‌شوند."

با نشر این گزارش حکومت افغانستان و طالبان مسلح عکس‌العمل نشان دادند.

در یک اعلامیه طالبان که به رسانه‌ها فرستاده شده قاری یوسف احمدی سخنگوی طالبان گفته‌است که آن‌ها بخاطر تلفات افراد ملکی حساس هستند ولی آنان این گزارش را نادرست خوانده رد می‌کنند.

از سوی هم شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور می‌گوید، در نتیجه حملات طالبان مسلح در مناطق مزدحم تلفات ملکی افزایش یافته‌است اما نیروهای امنیتی افغان در جریان عملیات‌شان از احتیاط کار می‌گیرند.

تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان می‌گوید، توجه و دقت طرف‌های درگیر جنگ می‌تواند از تلفات ملکی جلوگیری نماید و در این زمینه باید طرفین درگیر به تعهدات‌‌شان عمل نمایند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG