لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۹

برمک: در ۷۲ ساعت گذشته در اثر برف‌باری‌ها ۱۱۹ تن جان باخته‌اند


حکومت افغانستان می‎گوید کسانی‎که در برف باری‎های اخیر هلاک و یا مجروح شده‎اند به علت برف‌کوچ‎های بوده که در چند روز اخیر در مناطق مختلف کشور سرازیر گردیده‎است.

وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان می‎گوید به اثر بارندگی‎های اخیر در ۷۲ ساعت گذشته نزدیک به یک صدو بیست تن جان باخته و ۸۹ تن مجروح شده‎اند.

ویس برمک روز دوشنبه در یک کنفرانس مشترک خبری با وزرای صحت عامه، فواید عامه و انکشاف دهات در کابل گفت که روند کمک رسانی به آسیب دیده‌گان برف‌باری‎های اخیر در ولایات نیز آغاز شده‎است.

برمک با ارائه گزارش از کارکردهای حکومت در خصوص بارندگی‎های اخیر گفت، این بارندگی‎ها در ۲۲ ولایت کشور صورت گرفته‎است.

برمک: تعداد شهدا یکصد و نزده نفر است.
برمک: تعداد شهدا یکصد و نزده نفر است.

او افزود:

"در هفتاد دو ساعت که ۲۲ ولایت افغانستان تحت پوشش برف قرار داشت متأسفانه تعداد شهدا یکصد و نزده نفر است، ۸۹ تن مجروح ۱۹۰ منزل مسکونی کاملاً و ۲۳ منزل قسماً تخریب شده‎است در ولایات مختلف و به تعداد چهار صد مواشی به اثر سردی هوا از بین رفته‎است."

آقای برمک گفت که تلاش‎ها در سه مرحله به هدف نجات جان گیر مانده‌گان، باز کردن راه‎ها از برف و کمک رسانی در هماهنگی کامل میان ادارات ذیربط دولتی با مقامات محلی در ولایات صورت گرفت.

این در حالیست که پیش از این گزارش‎های از تلفات جانی و خسارات مالی در برخی از ولایات به‌شمول ولایت نورستان و بدخشان گزارش شده بود.

نصیر احمد درانی وزیر انکشاف دهات افغانستان درین نشست گفت که در ۱۷ ولایت برف‌باری‎های شدید بوده‎است.

وی از باز شدن راه‎های قریه‌جات به مراکز صحی و مارکیت‎ها خبر داده تأکید کرد که موجودیت مواد غذایی و غیر غذایی در ولایات سبب شد تا به مردم آسیب دیده کمک به موقع صورت گیرد.

درانی: توانستیم از طریق هوا کمپل، خیمه و اشیای ضروری را به صد خانواده برسانیم.
درانی: توانستیم از طریق هوا کمپل، خیمه و اشیای ضروری را به صد خانواده برسانیم.

او افزود:

"خوشبختانه موجودیت مواد در نورستان سبب شد که ما توانستیم از طریق هوا کمپل، خیمه و اشیای ضروری را به صد خانواده برسانیم."

بارندگی‎های اخیر در چند روز گذشته بر علاوه تلفات جانی سبب مسدود شدن راه‎های مواصلاتی و شاهراه‎ها نیز گردید که از این ناحیه مردم را با مشکلات زیادی مواجه ساخت.

محمود بلیغ وزیر فواید عامه در این نشست گفت که به اثر سعی مقامات محلی کارمندان این وزارت بیشتر راه‎های مواصلاتی و شاهراه‎ها شب گذشته پاکسازی شده و جان صدها تن نجات داده شد.

وی گفت شاهراه‎های سالنگ، کابل-کندهار، کابل-جلال‌آباد، کابل-لوگر و گردیز-خوست پاکسازی شده و اطمینان داد که سایر شاهراه‎ها تا فردا بروی ترافیک باز می‎گردد.

یکی از جاده های کابل
یکی از جاده های کابل

او افزود:

"ان‌شاءالله قسمت عمده مسیرها تا ختم امشب و احیاناً، اگر بسیار صعب‌العبور باشد تا فردا چاشت را تماماً ان‌شاءالله بازگشایی خواهند شد و جریان ترافیک به صورت نورمال ادامه پیدا خواهد کرد."

در این حال فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان از رسیدگی به مجروحین حوادث خبر داده و اطمینان می‎دهد که در صورت ضرورت امکانات لازم برای تداوی مجروحین در ولایات وجود دارد.

این تلاش‎ها در حالی صورت می‎گیرد که ریاست جمهوری افغانستان گفته‎است، رئیس جمهور غنی از وزارت دفاع و مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان خواهان نجات متضررین برف‌باری‌‎های اخیر و رسانیدن کمک به افراد گیر مانده در برف‌ها، شده‎است.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG