لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۹

هیومن رایتس واچ: تلفات ملکی نشان دهنده وحشت جنگ در افغانستان است


تعدادی زیاد روزنامه‎های غربی در شماره‎های اخیر خود در مورد جنگ جاری در افغانستان مطالبی را به نشر رسانیده‎اند.

انفجار روز سه شنبه در کابل در برابر دروازه ورودی عمارت یا ساختمان ستره محکمه افغانستان، آخرین رویداد خونین در این کشور به شمار می‎آید که در اثر آن تعدادی زیاد کشته و زخمی شدند.

گلوب اند میل​

روزنامه گلوب اند میل چاپ کانادا سخنان یک شاهد عینی این رویداد را به نام داد خدا نقل قول نموده که گفته‎است، زمانی‎که صدای انفجار را شنید به پارکینگ موترهای ستره محکمه شتافت، تا برادرش را پیدا کند که در ستره محکمه افغانستان کار می‎کند.

به گفته وی او برادر خود را زنده یافت، ولی تعدادی زیاد را دید که کشته و تعدادی هم زخمی شده بودند.

انفجار روز گذشته در برابر ستره محکمه افغانستان یک حادثه دلخراش دیگر نتیجه جنگ جاری خشونت باریست که بیشترین تلفات آن به افراد ملکی در این کشور می‎رسد.

هیومن رایتس واچ

نشریه هیومن رایتس واچ نیز به افزایش تلفات افراد ملکی در افغانستان اشاره نموده، به استناد گزارش اخیر دفتر سیاسی سازمان ملل متحد یا یوناما در کابل می‎نویسد، ارقام تازه در مورد تلفات افراد ملکی نشان دهنده آنست که جنگ جاری در افغانستان چقدر وحشتناک شده‎است.

نشنل انترست​

نشریه امریکایی نشنل انترست نیز توجه را به جنگ جاری در افغانستان معطوف ساخته می‎نویسد، بعد از آنکه در سال ۲۰۱۴ میلادی ماموریت رزمی نیروهای امریکایی در افغانستان پایان یافت، در مورد این جنگ که طولانی ترین جنگ در تاریخ امریکا به شمار می‎آید خیلی کم سخن گفته می‎شود؛ در بحث‎های مرتبط با پالیسی نیز زیاد از آن یاد نمی‎شود؛ مقامات امریکایی که تازه در پست‎ها مقرر شده‎اند نیز در مورد این جنگ سخن نمی‎گویند.

به نوشته نشریه نشنل انترست، در کمپاین‎های انتخاباتی ریاست جمهوری اخیر امریکا نیز این جنگ از توجه افتاده بود. حتی نهادها و موسسات تحقیقاتی نیز جنگ افغانستان را فراموش کرده‎اند.

نشریه نشنل انترست می‎نویسد؛ به نظر می‎رسد این جنگ پانزده ساله که هنوز هم حدود هشت هزار نظامی امریکایی در آن دخیل اند و تا اکنون امریکایی‎ها جان هایشان را در آن از دست می‎دهند، خیلی به سادگی فراموش شده‎است. جنگی که هر روز روبه وخامت می‎نهد و ثبوت آن هم افزایش نا امنی‎های چند ماه اخیر در افغانستان است.

به نوشته نشریه نشنل انترست، طالبان اکنون کنترول بخش‎های زیاد افغانستان را در دست دارند که از سال ۲۰۰۱ تا اکنون نظیر آن دیده نشده‎است. تلفات افراد ملکی نیز که ثبت آن از سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز شد، افزایش یافته‎است و تلفات پولیس و اردوی ملی افغانستان نیز بیشتر شده‎است.

نشریه نشنل انترست در پایان این مطلب چنین نتیجه گیری می‎کند، تهدیدها در افغانستان اکنون هم خیلی زیاد است؛ با وخامت اوضاع از آموزش دختران تا تقویت موسسات ملی، دستاوردهای سالیان اخیر در افغانستان با تهدید مواجه خواهد شد.

نشنل انترست می‎نویسد، در صورت وخامت اوضاع در افغانستان، شبکه القاعده که بر خلاف ادعا تا هنوز از افغانستان بیرون رانده نشده‎است دوباره سربلند نموده، حمله را بالای امریکا پلان خواهد کرد.

به نوشته نشریه نشنل انترست، این مسئله به مفهوم آن خواهد بود که تاریخ تکرار می‎شود و همه دوباره در واشنگتن در باره افغانستان سخن خواهند گفت.

XS
SM
MD
LG