لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۲

فعالیت صلیب سرخ در افغانستان به تعلیق درآمد


کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ که از سی سال به این‌سو در افغانستان فعالیت کار می‎کند، فعالیت‎هایش را در کشور تعلیق ساخته‎است.

این اقدام ساعاتی پس از کشته شدن شش کارمند این کمیته و ناپدید شدن دو تن دیگر از آن‎ها، اعلان شد.

تا حالا صلیب سرخ نگفته که فعالیت‎هایش را برای چند روز در افغانستان تعلیق می‎سازد اما رئیس عمومی این کمیته گفته که افغانستان به کمک‎های بشری خیلی نیازمند است.

سفر کارمندان صلیب سرخ به قریه‎ها و مناطق دور دست افغانستان از مهم‌ترین مواردی است که به حالت تعلیق درآمده‎است.

روز چهارشنبه در ولسوالی قوش‌تپه جوزجان که در شصت کیلو متری شهر شبرغان قرار دارد، شش کارمند صلیب سرخ از سوی افراد مسلح از موتر شان پائین آورده شدند و به ضرب گلوله به قتل رسیدند.

به دنبال این رویداد، دامینیک ستیلهارت رئیس بخش عمومی عملیاتی صلیب سرخ در صحبت با خبرگزاری رویترز، تعلیق فعالیت‎های این کمیته را اعلان کرد.

او افزود:

"به کمک‎های بیشتر بشری نیاز است. ما یکی از چند کمیته بین‌المللی استیم که به حضور خود در افغانستان ادامه می‎دهیم، بدون شک که ما هر گونه تلاش خواهیم کرد که از کمک رسانی بشری مطمئن شویم. بناً برای ما نیاز است که بدانیم، چی واقعاً اتفاق افتاده و سپس تلاش‎های خود را آغاز کنیم."

در یک پیام فیس‌بوک صلیب سرخ کشتن کارمندان این ارگان نیز به شدیدترین الفاظ محکوم شده‌است.

مقام‎های ولایت جوزجان می‎گویند گروه داعش با کشتن این شش تن، دو کارمند صلیب سرخ را با خود برده‎است.

رامین ایاز سخنگوی صلیب سرخ به رادیو آزادی گفت با گروه‎های مسلح به تماس شده‎اند تا آن‎ها مانعی برای فعالیت‎های مؤسسات خیریه نشوند.

او افزود:

"متأسفانه تا اکنون ما کدام معلوماتی نداریم و جداً در تلاش استیم تا از وضعیت آن‎ها معلوماتی پیدا کنیم و در صورت امکان آن‎ها را بدون قید و شرط رها سازیم."

صلیب سرخ از نزدیک به سه دهه در افغانستان فعالیت‎های خیریه را پیش می‎برد.

در یک اعلامیه این نهاد آمده که تلاش‎های صلیب سرخ در افغانستان ادامه خواهد یافت با این هم از امنیت جان کارمندانش نگران است.

صلیب سرخ از نزدیک به سه دهه در افغانستان فعالیت‎های خیریه را پیش می‎برد.
صلیب سرخ از نزدیک به سه دهه در افغانستان فعالیت‎های خیریه را پیش می‎برد.

اداره هماهنگی کمک‎های بشری برای افغانستان و سازمان عفو بین‌الملل هم رویداد چهارشنبه در جوزجان را شدیداً نکوهش کرده‎اند.

مارک بادون نماینده اداره هماهنگی کمک‎های بشری و نماینده سازمان ملل‌متحد برای افغانستان در اعلامیۀ گفته‎است این رویداد نشان می‎دهد که تمامی جوانب دخیل در جنگ، به قانون بشر دوستی بین‌المللی حرمت بگذارند تا در نتیجه حقوق غیر نظامیان محفوظ و مصئون بماند.

همچنان به گفته باودن باید فضای مصئون برای کارمندان نهادهای خیریه فراهم شود.

لطف‌الله عزیزی والی جوزجان در مورد دو کارمند صلیب سرخ که در گروگان افراد مسلح استند، می‎گوید که با میانجی‌گری بزرگان قومی تلاش می‎شود تا این دو تن از چنگ شورشیان رها شوند.

او افزود:

"ساحه در آن‎جا مشخص شده که ساحه داعشیان و گروه‎های مخالف مسلح دولت است. ما در مورد دو نفری که تا هنوز لادرک استند، تحقیقات را شروع کردیم. کوشش می‎کنیم که به میانجی‌گری ریش سفیدان، آن‎ها را رها کنند. اگر نشد، ما پلان داریم که در آن‎جا عملیات کنیم و جان این دو نفر را نجات دهیم."

ماه گذشته، یک کارمند اسپانیایی کمیته صلیب سرخ از چنگ افراد مسلح رها شد.

او در نزدهم ماه دسمبر در راه میان کندز-مزارشریف ربوده شد و بیش از یک ماه را در چنگ رباینده‌گانش سپری کرد.

افراد مسلح در آن هنگام، یک کارمند افغان کمیته صلیب سرخ را با خود برده بردند اما در یک فرصت کوتاه وی را آزاد کردند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG