لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

وزارت صحت عامه: صلیب سرخ فعالیت به تعلیق درآمده‌اش را از سر گیرد


وزارت صحت عامه افغانستان می‎گوید امیدوار است که کمیته جهانی صلیب سرخ دوباره کارش را در افغانستان آغاز کند.

این وزارت، کمک رسانی برای نیازمندان و خدمات عامه از سوی کمیته جهانی صلیب سرخ را بسیار مهم می‎خواند و ابراز امیدواری می‎کند که این کمیته مانند گذشته فعالیت‌هایش را در افغانستان به پیش ببرد.

رئیس بخش خدمات ملکی وزارت صحت عامه روز پنج‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی فعالیت صلیب سرخ در بخش کمک رسانی در افغانستان را ارزشمند می‎خواند.

کنشکا ترکستانی مسئول بخش ملکی این وزارت روز پنج‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی تأکید کرد که با در نظرداشت اوضاع کنونی و نیاز مردم افغانستان به کمک، این کمیته فعالیت‌هایش را دوباره در افغانستان از سر گیرد.

ترکستانی: امیدوار هستیم که با توجه به اوضاع افغانستان کمیته صلیب سرخ فعالیت هایش را در این کشور از سر گیرد.
ترکستانی: امیدوار هستیم که با توجه به اوضاع افغانستان کمیته صلیب سرخ فعالیت هایش را در این کشور از سر گیرد.

او افزود:

"ما در کُل این رویداد را نکوهش می‎کنیم، اما این‎که این کمیته فعالیت‎های خود را متوقف ساخته‎است، امیدوار هستیم که با توجه به اوضاع افغانستان کمیته صلیب سرخ فعالیت‌هایش را در این کشور از سر گیرد."

پس از کشته شدن شش کارمند صلیب سرخ به روز چهار شنبه هفته روان در ولسوالی قوش‌تپه ولایت جوزجان، این کمیته فعالیت‌هایش را در این کشور به حالت تعلیق در آورده‎است.

مقام‎های جوزجان می‎گویند، این کارمندان کمیته جهانی صلیب سرخ از سوی اعضای گروه داعش به قتل رسیده‎اند و همچنان دو کارمند دیگر این کمیته را با خود برده‎اند.

به گفته مقام‎های محلی ولایت جوزجان، همه این افراد افغان هستند.

هدف قرار دادن این افراد، واکنش صلیب سرخ، سازمان‎های جهانی، ریاست اجرائیه افغانستان، اداره همانگ کننده کمک‎های سازمان ملل برای افغانستان، کمیسیون مستقل حقوق بشر و برخی نهادهای ملی و بین‌المللی دیگر را نیز برانگیخته‎است.

کمیته جهانی صلیب سرخ از ۳۰ سال بدین‌سو در افغانستان فعالیت دارد و بیشتر کار آن رسانیدن کمک به قربانیان جنگ بوده‎است.

در این میان احمد رامین ایاز سخنگوی کمیته صلیب سرخ در افغانستان در صحبت با رادیو آزادای تأکید می‎ورزد که این کمیته برای از سر گیری ارائه خدمات در این کشور به زمان نیاز دارد.

کمیته جهانی صلیب سرخ از ۳۰ سال بدینسو در افغانستان فعالیت دارد و بیشتر کار آن رسانیدن کمک به قربانیان جنگ بوده‎است.
کمیته جهانی صلیب سرخ از ۳۰ سال بدینسو در افغانستان فعالیت دارد و بیشتر کار آن رسانیدن کمک به قربانیان جنگ بوده‎است.

او افزود:

"کمیته جهانی صلیب سرخ در افغانستان فعالیت‌هایش را متوقف ساخته‎است تا در باره رویداد غم‌انگیز دیروز تحقیق شود و ما عمیقاً درک کنیم که دقیقاً چه اتفاق افتاده‎است، قبل از آن‌که کمیته بر از سر گیری فعالیت‎هایش تصمیم بگیرد ما به زمان نیاز داریم تا بدانیم که چه رخ داده‎است."

ریاست اجرائیه افغانستان در واکنش به هدف قرار گرفتن کارمندان این کمیته در جوزجان و ربوده شدن دو کارمند دیگر این کمیته، به نیروهای امنیتی افغان دستور داده‎است تا در مورد چگونگی این رویداد بررسی همه‌جانبه کرده و با عاملان آن برخورد قاطعانه کنند.

پیش از این صلیب سرخ سال ۲۰۱۶ میلادی را در افغانستان برای نهادهای کمک رسان، سال خونین خوانده‎است.

از آغاز ۲۰۱۷ میلادی، این نخستین رویداد خونین و گروگان‌گیری کارمندان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان است که سبب به تعلیق درآمدن فعالیت‎های این کمیته نیز گردید.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG