لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۱

غنی از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که تقویم انتخابات را تنظیم کند


رئیس جمهور غنی می‎گوید حکومت ارادۀ قوی برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه دارد و از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته تا تقویم انتخابات را تنظیم کند.

غنی در خطاب به کمیسیون مستقل انتخابات گفته‎است که روی آوردن اصلاحات سازمانی، تقویم انتخابات و فهرست نیازمندی‌ها تلاش کند تا کارها بدون وقفه انجام پذیرد.

وی گفته‎است حکومت ارادۀ قوی سیاسی برای آوردن اصلاحات همه‌جانبه و برگزاری انتخابات ولسی جرگه دارد.

شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی در این مورد چنین گفت:

"به کمیسیون انتخابات گفته شده که پلان‎های خود را که از جمله تقویم انتخابات است و لیست نیازمندی‎های خود را شریک کرده و تقویم انتخابات را با مردم در میان بگذارد."

رئیس جمهور این سخنان را در نشست شام روز چهار شنبه با کمیشنران کمیسیون انتخابات، نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد و برخی سفرای کشورهای خارجی مقیم افغانستان، مطرح کرده‎است.

آقای غنی گفته‎است که حکومت ۳۰ میلیون دالر را بخاطر برگزاری انتخابات پیش‌رو تدارک دیده‌است و کمیسیون انتخابات برنامه‌ها را طوری باید تنظیم کند که سبب کاهش هزینه شود.

رئیس جمهور افزوده که یک کمیتۀ متخصص در بخش تکنالوژی تشکیل گردد تا شفافیت انتخابات را بیشتر تضمین کند.

وی بر حل بنیادی مشکلات گذشتۀ کمیسیون‌های انتخاباتی تأکید کرده‎است.

در این جلسه، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نیز گفته‎است که حکومت بر آوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی متعهد بوده و مطابق پلان‌ عملی می‎شود.

نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد و شماری از سفرای کشورهای خارجی مقیم افغانستان، از موقف حکومت در رابطه با برگزاری انتخابات پیش‌رو استقبال کردند.

اما نجیب‌الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات می‎گوید که با این بودجه که اختصاص یافته نمی‎توانند انتخابات آینده را برگزار کنند.

احمدزی: بدون آوردن اصلاحات برگزاری انتخابات نا ممکن است.
احمدزی: بدون آوردن اصلاحات برگزاری انتخابات نا ممکن است.

وی در صحبت با رادیو آزادی گفت که آوردن اصلاحات و کارهای داخلی در اولویت‌شان است نه زمان بندی انتخابات.

او افزود:

"بدون آوردن اصلاحات برگزاری انتخابات نا ممکن است ابتدا می‎خواهیم که اصلاحات در مرکز و ولایات بوجود بیاید و بعد از آن روی تقویم انتخابات کار خواهیم کرد."

از سوی هم جانداد سپین‌غر رئیس بنیاد نظارت از انتخابات افغانستان یا "ایوا" می‌گوید که هنوز کمیسیون مستقل انتخابات جریان فعالیت‎های‌اش را روشن نکرده و امیدواری وجود ندارد که حتی در خزان سال آینده انتخابات برگزار شود.

سپین‌غر: کمیسیون یک برنامه واضح را تا حال ارائه نکرده‌است.
سپین‌غر: کمیسیون یک برنامه واضح را تا حال ارائه نکرده‌است.

او افزود:

"کمیسیون یک برنامه واضح را تا حال ارائه نکرده که در آن گام‎های از اصلاحات، برگزاری انتخابات دیده شود و کار‎های زیاد هنوز باقی مانده‎است."

به‌گفته وی، برگزاری انتخابات بدون اصلاحات به مفهوم خاک زدن در چشم مردم است.

وی تأکید دارد که نخست نیاز است تا کمیسیون کارهای داخلی‌اش را منظم‌تر بسازد بعد از آن روی برگزاری انتخابات پیش‌رو تلاش کند.

راپور: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG