لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۵

مقامات: داعش در سرپل و جوزجان توسط ۳۵ خانواده خارجی آموزش می‌بیند


مقامات محلی جوزجان و سرپل از افزایش فعالیت گروه داعش درین ولایات ابراز نگرانی دارند.

مقامات این ولایات می‎گویند در ولسوالی‌های قوش‌تپه، درزاب و صیاد گروه‌های مسلح فعالیت دارند که ۵ گروه آن را داعش تشکیل می‎دهند که ۲۰۰ فرد مسلح دارد.

این گروه‎ها توسط ۳۵ خانواده خارجی که در ترکیب‌شان افراد پاکستانی، ازبکستانی و چیچینی شامل اند آموزش نظامی می‌بینند.

به‌گفته این مقامات اگر تا گرم شدن هوا جلو فعالیت آن‎ها گرفته نشود یک تهدید بزرگ برای ولایت جوزجان خواهد شد.

مولوی لطف‌الله عزیزی والی جوزجان با بیان این مطلب به رسانه‎ها گفت فعالیت روز افزون این گروه در ولسوالی‌های درزاب و قوش‌تپه که مصروف انجام امور تروریستی و دهشت اند تشویش‎های را در بین مردم برانگیخته است.

تحرکات داعش قبل از این نیز درین ولایت دیده شده است.
تحرکات داعش قبل از این نیز درین ولایت دیده شده است.

والی جوزجان می‎گوید برای جلوگیری از فعالیت گروه داعش لازم است تا با تطبیق یک عملیات گسترده نظامی جلو فعالیت آن‎ها گرفته شود.

او افزود:

"امیدوار هستیم یک جلسه امنیتی بخاطر پاک سازی ساحات نا امن گرفته شود تا در آینده امنیت آن مناطق تأمین گردد."

والی جوزجان با ابراز نگرانی خاطر نشان ساخت که این افراد با سلاح‎های بسیار مدرن مجهز اند و اگر تا فصل بهار جلو فعالیت آن‎ها گرفته نشود برای سال پیشرو مشکلات زیادی را بوجود خواهند آورد.

اما جنرال سردار محمد ابوالفضل رئیس تفتیش وزارت دفاع ملی که بخاطر ارزیابی قضیه کشته شدن شش کارمندان صلیب سرخ به جوزجان سفر کرده بود از آغاز عملیات تازه خالد در سال پیشرو خبر داده می‎گوید که پلان‌گذاری این عملیات بخاطر تأمین امنیت مناطق مختلف کشور روی دست گرفته شده‎است.

آقای فضل درین مورد افزود:

" ما در جریان سال روان عملیات‎های شفق را داشتیم که هنوز هم ادامه دارد و دست آوردهای خوبی هم داشته، فعلاً ختم سال است و عملیات خالد که در سال جدید پلان‌گذاری شده بخاطر دفع و ترد حملات دشمن و تأمین امنیت مناطق مختلف روی دست گرفته شده عملی می‎شود."

ذبیح‌الله امانی سخنگوی والی سرپل در یک تماس تیلیفونی به رادیو آزادی گفت که مقام‎های ولایت سرپل نیز از جابجایی فامیل‎های افراد پسر طاهر یولداش در ولسوالی صیاد هم مرز با ولسوالی درزاب جوزجان دارند.

امانی در ادامه گفت:

"تعدادی از فامیل‎های خارجی‎ها تحت رهبری پسر طاهر یولداش بنام ظاهر یولداش با یک امکانات مالی مجهز در برخی مناطق ولسوالی صیاد سرپل از جمله قریه شاه‌توت جابجا شده و در صدد سربازگیری به داعش است."

به‌گفته امانی این افراد به رهبری پسر طاهر یولداش با امکانات قوی مالی و با تجهیزات بی‌سابقه در حال سربازگیری در مناطق صیاد سرپل بوده و شماری از قوماندانان محلی طالبان نیز با آن‎ها بیعت کرده تمایل دارند با گروه داعش بپیوندند و وارد مذاکره شدند.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG