لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

تبصره روزنامه های غربی در مودر تلفات ملکی در هلمند


روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود در مورد تلفات افراد ملکی در ولسوالی سنگین ولایت هلمند مطلبی را به نشر سپرده و می‎نویسد:

باشندگان چندین قریه در ولسوالی سنگین ولایت هلمند می‎گویند، صبح روز جمعه طیارات امریکایی چندین حمله هوایی را انجام دادند که به گفته آن‎ها در نتیجه این حملات به شمول اطفال و زنان، بیست دو تن کشته شدند.

روزنامه نیویارک تایمز از قول حمید گل باشنده هژده ساله قریه لکړۍ ولسوالی سنگین می‎نویسد که گفته‎است، در نتیجه این بمباردمان هوایی ۹ عضو خانواده وی کشته شدند.

حمید گل می‎گوید، نسبت جنگ‎های جاری، اعضای خانواده وی به شهر لشکرگاه مهاجر شده بودند، ولی به خاطر تشدید جنگ‎ها در لشکرگاه آن‎ها مجبور شدند دوباره به قریه شان باز گردند.

روزنامه با اشاره به گزارش اخیر سازمان ملل متحد در مورد تلفات افراد ملکی در افغانستان می‎نویسد، دفتر یوناما در کابل از تلفات افراد ملکی در نتیجه حملات هوایی به شدت ابراز نگرانی کرده‎است.

بر اساس گزارش اداره یوناما در سال ۲۰۱۶ میلادی در اثر بمباردمان نیروهای افغان و امریکایی ۲۵۰ غیر نظامی در افغانستان کشته و سه صد تن دیگر زخمی شده‎اند.

به نوشته روزنامه نیویارک تایمز، مقامات ولایت هلمند هنوز هم تلفات افراد ملکی را در ولسوالی سنگین رد می‎کنند. ولی به نوشته روزنامه، این استدلال به وضاحت نشان می‎دهد که ساحه تحت کنترول حکومت در این منطقه محدود شده‎است. طالبان آن منطقه را تصرف نموده و خود را به دروازه‎های ولسوالی رسانیده‎اند.

نیویارک تایمز می‎نویسد، هلمند از نظر مساحت بزرگترین ولایت افغانستان است و از لحاظ کشت کوکنار هم در صدر ولایات افغانستان قرار دارد. طالبان نیز مناطق زیاد این ولایت را تصرف کرده‎اند. روی همین دلیل ناتو که حضور نظامی اش را در این ولایت به سطح مشورت و آموزش کاهش داده بود، بار دیگر عساکر اضافی را به این ولایت فرستاد.

واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست نیز در مورد تلفات افراد ملکی در ولسوالی سنگین ولایت هلمند و انفجار روز شنبه در برابر عمارت کابل بانک در شهر لشکرگاه که تعدادی از نظامیان افغان را هدف قرار داد، مطلبی را به نشر رسانیده، در بخشی از آن می‎نویسد که ولایت هلمند مرکز اصلی کار و بار مواد مخدر و فعالیت طالبان به شمار می آید. حکومت امریکا تعهد کرده است که در فصل بهار که خشونت‎ها افزایش می یابد، سه صد نظامی اضافی امریکایی را به این ولایت اعزام خواهد کرد.

روزنامه واشنگتن پست می افزاید، در چند هفتهء اخیر طالبان مسلح حملات شان را در ولایت هلمند افزایش داده، بطور خاص به ولسوالی سنگین توجه کرده اند و این حملات طالبان باعث آن شده است تا "ماموریت حمایت قاطع" به رهبری ناتو نیز در این منطقه حملات هوایی را انجام دهند.

XS
SM
MD
LG