لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۰

تایمز: امریکا به اجلاس مسکو در مورد افغانستان دلگرمی نشان نمی‎دهد


روزنامه تایمز چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان امریکا به اجلاس مسکو در رابطه با صلح افغانستان دلگرمی نشان نمی‎دهد.

روزنامه می‎نویسد تقریبا سه دهه بعد از خروج آخرین سرباز شوری سابق از افغانستان، رئیس جمهور روسیه ولادمیر پوتین می‎خواهد نفوذ کرملین را در افغانستان دوباره احیا نماید.

مسکو روز چهارشنبه میزبان اجلاسی در مورد افغانستان بود که در آن ایران، پاکستان، چین، هند و افغانستان دعوت شده‎اند.

با وجودی‎که امریکا ۱۲ هزار عسکر در افغانستان دارد به این کنفرانس دعوت نشده بود.

همینگونه یک اجلاس دیگر در ماه دسمبر از سوی مسکو برگذار شده بود که در آن افغانستان هم اشتراک نداشت و این عمل مقامات افغانستان را ناراحت ساخت.

به نوشتهروزنامه تایمز روسیه قبلا گفته بود که با طالبان تماس محدود سیاسی بر قرار کرده‎است وهدفش اینست طالبان را که به گفته آن ده درصد خاک افغانستان را تحت کنترول دارد به میز مذاکره حاضر نماید.

اما مقامات امریکایی از جمله جنرال قوای امریکا و ناتو در افغانستان جان نیکلسن می‎گوید که روسیه و ایران به طالبان کمک نظامی و مالی می‎رسانند.

نماینده خاص رئیس جمهور روسیه برای افغانستان ضمیر کابلوف هم تصدیق نمود که تماس‎های محدود با طالبان بر قرار کرده‎اند.

دیپلومات

نشریه دیپلومات در شماره اخیر خود به دلایلی اشاره می‎کند که بر اساس آن روسیه می‎خواهد با طالبان در افغانستان تماس و ارتباط داشته باشد. به نوشته نشریه تماس روسیه با طالبان به سال‎های قبل می‎رود.

در سال ۱۹۹۵ یک طیارهروسی در کندهار فرود آورده شد و ضمیر کابلوف در همان وقت به کندهار رفته با رهبر طالبان ملاقات کرد و زمینه رهایی این طیاره را فراهم ساخت.

به نوشته نشریه دیپلومات چهار دلیل عمدهوجود دارد که چرا روسیه می‎خواهد با طالبان ارتباط داشته باشد.

اول با داشتن تماس با طالبان روسیه به غرب نشان می‎دهد که در معاملات در مورد افغانستان و اجنداهای بین المللی در مورد این کشور نقش و منافع روسیه را فراموش نکنند.

دوم با حمایت از طالبان طراحان پالیسی روسیه می‎خواهند موانع را در راه منافع ناتو در منطقه بیشتر بسازند، زیرا مسکو هم در تلاش گسترش نفوذ خود فراتر از آسیای میانه می‎باشد که دامنه این نفوذ را می‎خواهد به افغانستان و پاکستان بکشاند.

سوم روسیه تهدید گروه داعش را خوب درک کرده و با تقویه و حمایت از طالبان می‎خواهد مانع نفوذ و پیشرفت این گروه گردد مخصوصا در شمال افغانستان که با جمهوری‎های آسیای میانه شوری سابق همسرحد می‎باشد.

چهارم موضوع مواد مخدرکه برای روسیه درد سری زیاد ایجاد کرده‎است.

در افغانستان که تولید کننده ۹۰ فیصد تریاک تمام جهان می‎باشد، بیشترین تریاک در مناطقی بدست می آید که تحت کنترول و یا نفوذ طالبان قرار دارند و بیشترین این مواد به روسیه می‎رود و هزاران نفر در این کشور به مواد مخدر معتاد شده‎اند.

XS
SM
MD
LG