لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۱

مقامات پیشین: حکومت باید تاریخ انتخابات را هرچه زودتر تراعلام کند


اگراز یک جانب از اصلاح کامل نظام انتخاباتی در افغانستان سخن گفته می‎شود از سوی دیگر خواست‎ها در مورد برگزاری هر چه زود تر انتخابات آینده نیز مطرح می‎گردد.

برخی از مقامات مطرح حکومت پیشین و گروه‎های مخالفین سیاسی حکومت می‎گویند حکومت افغانستان باید برای برگزاری انتخابات آینده اقدامات جدی نماید.

محمد یونس قانونی معاون اول رئیس جمهور پیشین روز پنجشنبه در مراسم تجلیل از خروج قشون سرخ شوروی وقت از افغانستان نیز بهاین مسئله اشاره کرد.

آقای قانونی تاکید کرد که حکومت باید تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها را هرچه زود تراعلام کند.

یونس قانونی
یونس قانونی

او افزود:

"انتخابات زود رس و قابل اعتماد به مردم افغانستان باشد همچنان که انتخابات در سطح پارلمان خصوصا در ارتباط با ریاست جمهوری این یک نیاز است و یک ضرورت است."

پیش از آقای قانونی شماری از چهره‎ها و احزاب سیاسی دیگر نیز چنین خواست را مطرح کرده و تاکیدکرده‎اند که حکومت باید نظام انتخاباتی را کاملاً اصلاح کرده و تاریخبرگزاری انتخابات را اعلام نماید.

جبهه نوین ملی افغانستان که از گروه های مخالف سیاسی حکومت خوانده می‎شود نیز می‎گوید که حکومت طوری‎که لازم بود برای اصلاح نظام انتخاباتی اقدامات را انجام نداده‎است.

انوار الحق احدی رئیس این جبهه درین نشست گفت که حکومت باید برای برگزاری انتخابات آینده گام‎های جدی را بردارد.

او افزود:

"بزرگترین مشکلات ما فعلا شفافیت انتخابات است به عقیده من حکومت به ارتباط شفافیت انتخابات هیچ حرکتی نکرده‎است تعداد کمیشنران را از ۹ به ۷ پائین آوردن کدام ریفورمی نیست این به چشم مردم ما خا ک زدن است متاسفانه که عواقب این کار بسیار خراب می‎باشد."

چهره‎ها و احزاب سیاسی ترس دارند که مشکلات انتخابات گذشته یکبار دیگر در افغانستان تکرار نشده و مردم اعتبار شان را نسبت به انتخابات از دست ندهند.

اما حکومت افغانستان می‎گوید که برای اصلاح نظام انتخاباتی کارهای قابل ملاحظه یی صورت گرفته‎است ودرین بخش تلاش‎ها جریان داشته و تعین کمیشنران جدید برای کمیسیون‎های انتخاباتی از اقدامات مهم درین بخش خوانده می‎شود.

عبدالله: اصلاحات انتخاباتی یک دوسیه بسیار بزرگ بود از آن تنها یک بخش اش تطبیق شده‎است.
عبدالله: اصلاحات انتخاباتی یک دوسیه بسیار بزرگ بود از آن تنها یک بخش اش تطبیق شده‎است.

در عین حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت در این نشست گفت که حکومت افغانستان به اصلاح نظام انتخاباتی متعهد است و کارها در این بخش ادامه دارد.

او افزود:

"برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه، اصلاحات انتخاباتی که باز منجر به آن گردد، اصلاحات انتخاباتی یک دوسیه بسیار بزرگ بود از آن تنها یک بخش اش تطبیق شده‎است و بسیارچیزها را پیش رو داریم امروز ضامن سلامت چه است؟ حق تعین سرنوشت به دست مردم از طریق انتخابات شفاف، سریع و عادلانه."

در عین حال شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‎گوید که انتظار ما از کمیسیون مستقل انتخابات این است تا پلان عملیاتی و تقویم انتخابات را در ماه حمل به ما تسلیم نماید.

اصلاحات انتخاباتی در افغانستان و برگزاری انتخابات آینده به گونه شفاف خواست جدی مردم نیز بوده و از سوی هم جامعه جهانی تاکید دارد که حکومت وحدت ملی باید سیستم انتخاباتی را اصلاح و انتخابات آینده را به گونه عادلانه برگزار نماید.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG