لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۸

رادمنش: برای پاسخ به حملات پاکستان منتظر دستور رهبری دولت هستیم


وزارت دفاع افغانستان در عکس‌العمل به حملات راکتی پاکستان بالای ولایت کنر و ننگرهار می‌گوید، نیروهای افغان آماده دفاع از حاکمیت ملی و خاک این‌کشور هستند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، با آن‌که تلاش‌های دیپلوماتیک برای توقف حملات اخیر پاکستان بالای مناطق سرحدی ادامه دارد اما به گفته وی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان آماده‌اند تا از کشور‌شان دفاع کنند.

آقای رادمنش می‌گوید، در این زمینه منتظر دستور رهبری دولت هستند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"ما منتظر این هستیم که دولت جمهوری اسلامی افغانستان به یک فیصله برسد و ما حاضر هستیم که به امر رهبری دولت افغانستان رسالت خود را که دفاع از کشور است ادا نمائیم."

پس از حمله انتحاری در ایالت‌ سند پاکستان مقامات آن‌کشور گفته‌اند که این حمله از سوی مخالفین مسلح که در خاک افغانستان به سر می‌برند، انجام شده‌است.

پس از آن حملات راکتی از خاک پاکستان بر مناطق سرحدی افغانستان در شرق این‌کشور آغاز گردید.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار
عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار به رادیو آزادی گفت، از جمعه گذشته تاکنون از آن‌سوی خط فرضی دیورند نزدیک به چهارصد راکت بالای ولسوالی لعل‌پور این ولایت پرتاب گردیده که در نتیجه آن دو کودک زخمی و دو صد خانواده منازل‌شان را ترک کرده‌اند.

آقای خوگیانی می‌گوید، پاکستان با اجرای چنین حملات تلاش می‌کند تا از عملیات علیه داعش در ولایت ننگرهار جلوگیری کند.

وزارت خارجه افغانستان نیز در رابطه به موقف اخیر مقامات پاکستانی و حملات راکتی آن‌کشور بالای ولایات ننگرهار و کنر سفیر آن‌کشور را احضار کرد.

از سوی هم برخی اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می‌گویند، پاکستان می‌خواهد از این طریق حکومت افغانستان را تحت فشار‌های سیاسی و نظامی قرار دهد.

صالح محمد صالح عضو این کمیسیون که هم‌اکنون در ولایت کنر بسر می‌برد می‌گوید، در حملات راکتی اخیر پاکستان در این ولایت زنان و کودکان نیز کشته شده‌اند اما وی ارقام در این زمینه ارائه نکرد.

وی گفت:

"در اثر اصابت راکت در ولسوالی سرکانوی ولایت کنر زنان و کودکان کشته شده‌اند در ننگرهار نیز راکت اصابت کرده‌است پاکستان در این اواخر می‌خواهد افغانستان را تحت فشار‌های سیاسی و نظامی قرار دهد."

پاکستان در جریان سال‌های گذشته در برخی موارد بر مناطق شرقی افغانستان حملات راکتی را انجام داده که تلفات و خسارات مالی نیز در قبال داشته است.

از سوی هم شماری از کارشناسان بدین باور اند که پاکستان با انجام این حملات تلاش می‌کند تا در مناطق شرقی و برخی جاهای دیگر زمینه جابجا شدن افراد وابسته به داعش را مساعد سازد.

جاوید کوهستانی کارشناس مسایل نظامی
جاوید کوهستانی کارشناس مسایل نظامی

جاوید کوهستانی در این مورد گفت:

"راکت پرانی‌ها مخصوصاً در کنر و شرق در داخل خاک افغانستان زمینه فرار مردم یا تخلیه مناطق مسکونی برای جابجایی داعش است و این بهانه از سوی پاکستان است در حقیقت با تخلیه این مناطق گروه‌های داعش از پاکستان به افغانستان می‌آیند و جابجا می‌شوند."

به گفته آقای کوهستانی، حکومت افغانستان در برابر پاکستان پالیسی مشخص ندارد و سیاست‌های مقامات افغان بیشتر مقطعی است اما حکومت افغانستان پیش از این گفته است که با تمام کشور‌ها بخصوص کشورهای همسایه سیاست دوستانه بر اساس احترام متقابل را در پیش گرفته‌است.

با این همه در یک اعلامیه ریاست اجرائیه آمده‌است که عبدالله عبدالله در ملاقات با شماری از بزرگان ولایت کنر گفته است که تلاش‌ها بخاطر متوقف ساختن حملات راکتی پاکستان ادامه دارد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG