لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۱

عرفان: موقف افغانستان در کنفرانس مونشن برای جهان روشن ساخته شد


هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان سفر رئیس جمهور غنی به جرمنی را مؤفق دانسته می‌گوید، موقف افغانستان برای جامعه جهانی روشن گردیده است.

عرفان‌الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، به دلیل این‌که رئیس جمهور غنی در رابطه به مشکلات امنیتی برای جامعه جهانی پیام‌های مهم ارائه کرد این سفر با ارزش بود.

وی همچنان گفت، تعریف مشخص از جنگ افغانستان و این‌که لانه‌های تروریزم در کجا است و باید چگونه مبارزه علیه آن صورت گیرد، نگرانی‌های مهم افغان‌ها می‌باشد.

عرفان الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه
عرفان الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه

وی گفت:

"یک سفر مثبت است و ما آن را مثبت ارزیابی می‌کنیم و آن پیام و خواست که مردم افغانستان داشت و باید به دنیا می‌رسید تا جای از سوی رئیس جمهور رسانیده شد در پهلوی این‌که مسایل به صورت کلی و مسئله هماهنگی و مبارزه در برابر مشکلات و همچنان کشورها و دست‌های که حمایت از تروریزم و مخالفین نظام افغانستان می‌کنند، آن‌ها مشخص شدند."

رئیس جمهور غنی روز گذشته در کنفرانس امنیتی مونشن گفته‌است که بخاطر مبارزه مؤثر و جلوگیری از تروریزم نیاز است تا کشور‌های که تروریزم وسیلۀ برای رسیدن به اهداف‌شان شده‌است در انزوا قرار بگیرند.

با آن‌که آقای غنی از کدام کشور مشخص نام نبرد اما در رابطه به جنگ روان در افغانستان گفت که این جنگ نا اعلام شده میان دو دولت است.

پیش از این رئیس جمهور غنی در نشست قلب آسیا که در هندوستان دایر شده بود در مورد موضوع مشابه بر پاکستان انتقاد نمود.

آقای غنی گفته‌است جنگ نا اعلام شدۀ که از سوی پاکستان آغاز شده نه‌تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر نیز گردیده‌است.

از سوی هم امین یوسف ځاځی یکتن از کارشناسان سیاسی می‌گوید، هیئت افغان در این سفر به جامعه جهانی در رابطه به سیاست پاکستان به‌گونه واضح معلومات ارائه کرده‌است.

علاوه بر این آقای ځاځی می‌گوید، پس از ارائه نگرانی‌های حکومت افغانستان، جامعه جهانی ممکن در رابطه به جنگ روان تحلیل خود را عوض نماید.

وی گفت:

"باید جهانیان بُعد پیغام مردم افغانستان را دقیق ارزیابی کنند شکایت مردم افغانستان تهدیداتی که مردم افغانستان متوجه آن است باید توجه جدی صورت گیرد."

پنجاه و سومین نشست امنیتی مونشن روز جمعه در جرمنی برگزار گردید و در آن علاوه بر رئیس جمهور غنی سران بیش از ۳۰ کشور جهان و بیشتر از هشتاد وزیر دفاع و خارجه اشتراک کرده بودند.

با این همه در یک اعلامیه ارگ ریاست جمهوری آمده‌است که رئیس جمهور غنی در حاشیه این کنفرانس با نماینده‌های حدود ۲۰ کشور بصورت جداگانه ملاقات داشته و روی روابط دو جانبه صحبت نموده‌است.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG