لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۰

ریاست اجرائیه: آوردن فشار های جهانی بالای پاکستان یک ضرورت زمانی است


حکومت افغانستان تلاش‌های امریکا را که بر اساس آن فشار های سیاسی و اقتصادی به اتهام حمایت از تروریزم بالای پاکستان بیشتر شود را یک ضرورت زمانی می‌داند.

ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید، از کوشش‌های ایالات متحده امریکا در باره آوردن فشار‌های سیاسی و اقتصادی به اتهام حمایت از تروریزم بر پاکستان حمایت می‌کند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی این ریاست روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، برای این‌که تروریزم در افغانستان سرکوب و القاعده در منطقه نابود شود، ضرورت است تا پاکستان به اتهام حمایت از تروریزم زیر فشار‌های بیشتر کشور‌های جهان به خصوص ایالات متحده قرار گیرد.

فیصل: پاکستان به اتهام حمایت از تروریزم زیر فشار‌های بیشتر کشور‌های جهان به خصوص ایالات متحده قرار گیرد.
فیصل: پاکستان به اتهام حمایت از تروریزم زیر فشار‌های بیشتر کشور‌های جهان به خصوص ایالات متحده قرار گیرد.

وی افزود:

"بدون شک پاکستان کشور کمک کننده تروریست‌ها است و در آن‌جا تروریست‌ها تربیه می‌شوند و در همانجا امکانات مالی برای‌شان فراهم شده‌است، برای این‌که تروریست‌ها در افغانستان سرکوب و القاعده در منطقه نابود شود ضرورت است تا فشار‌های جهانی بر پاکستان افزایش یابد و در رأس امریکا در این بخش تلاش کند."

این در حالیست که بر اساس گزارش روزنامه امریکایی «وال ستریت ژورنال» واشنگتن در باره آوردن فشار بر پاکستان به اتهام حمایت این‌کشور از تروریزم غور می‌کند.

وال ستریت ژورنال می‌نویسد، مراکز تحقیقی و پالیسی ساز امریکا در روز‌های اخیر به اداره دونالد ترمپ پیشنهاد کرده تا در کنار ایران، سوریه و سودان پاکستان را هم در لیست کشور‌های حامی تروریزم اضافه کند.

با این حال کارشناسان سیاسی می‌گویند، پاکستان این پیام را به دست آورده و تلاش می‌کند تا با تاکتیک‌های مختلف خود را به جای حامی تروریزم قربانی آن جلوه دهد تا با چنین سرنوشت روبه‌رو نشود.

سید خالد سادات یکی از این کارشناسان حملات راکتی اخیر پاکستان بر خاک افغانستان را بخشی از این بازی می‌داند.

وی گفت:

"من فکر می‌کنم که این بازی جدید نیست بلکه در حال حاضر شدت یافته است، حسین حقانی سفیر پیشین پاکستان در سازمان ملل‌متحد گفته است که ما شواهدی در دست داریم که حملات اخیر در پاکستان در داخل خاک این‌کشور پلان شده‌است، پاکستان می‌خواهد که توجه اداره دولت دونالد ترامپ را به خود جلب کند ولی در این بازی پاکستان شاید پیش رفته نتواند به خاطری که جهان فهمیده که این‌کشور چه می‌خواهد و امریکا و جهان را چقدر فریب داده‌است."

هفته گذشته در نتیجه حملات انتحاری در برخی شهر‌های پاکستان حدود صد تن کشته شدند.

آقای سادات می‌گوید، حکومت باید از این موقع استفاده کرده و در باره حضور گروه‌های تروریستی در خاک پاکستان شواهد دیگری را هم به جهان ارائه کند.

از سوی دیگر محمد داوود کلکانی عضو کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه می‌گوید، آوردن فشار‌های بیشتر بر پاکستان چیزیست که سبب امن در منطقه و جهان می‌شود.

وی افزود:

"ایالات متحده امریکا که بالایش تحریم‌ها را وضع کند، پاکستانی‌ها مجبور می‌شوند که دست از تجهیز و تربیه تروریزم بردارند و در این شکی نیست که افغانستان و جهان و همه مردم در امن قرار می‌گیرند."

با این همه «تید پاو» سرپرست کمیته روابط بین‌الملل کانگرس امریکا نیز هفته گذشته تأکید کرده‌است که پاکستان باید به عنوان کشور حامی تروریزم شناخته شود.

آقای تید پاو در مصاحبه با برخی رسانه‌های امریکایی گفته‌است، نظامیان پاکستان از امریکا پول می‌گیرند و این پول در اختیار تروریست‌ها در افغانستان قرار می‌گیرد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG