لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

امرخیل: نظام کنونی در ایجاد کابینه مسلکی و ختم سرپرستی ناکام است


با آن‌که این نخستین بار نیست که بخاطر ادامه کار سرپرستان در ادارات دولتی حکومت مورد انتقاد قرار می‎گیرد، این‌بار اجتماع ثبات ملی می‎گوید، ادامه چنین وضعیت اعتماد مردم نسبت به حکومت را کم می‎سازد.

این نهاد می‎گوید، حکومتداری ضعیف سبب شده تا روز به روز فاصله میان حکومت و مردم بیشتر گردد.

ضیاالحق امرخیل رئیس این نهاد روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت، هم‌اکنون علاوه بر ادارات دیگر بیشتر از ۱۰۰ ولسوالی از سوی سرپرستان اداره می‎شود و این مسئله مردم را نگران ساخته‎است.

امرخیل می‌گوید، با آنکه نظام کنونی بعضی دستاوردهای مهم داشته اما از حکومتداری ضعیف چشم پوشی کرده نمی‎توانیم.

امرخیل: نظام کنونی نتوانسته که در دونیم سال یک کابینه مسلکی داشته باشد و نظام کنونی نتوانسته درین مدت به پروسه سرپرستان خاتمه دهد.
امرخیل: نظام کنونی نتوانسته که در دونیم سال یک کابینه مسلکی داشته باشد و نظام کنونی نتوانسته درین مدت به پروسه سرپرستان خاتمه دهد.

او افزود:

"با آن‌که نظام کنونی به خصوص رئیس جمهور دستاوردهای خوبی دارد اما باید فراموش نکنیم که ما در حکومتداری مشکلات داریم، نظام کنونی نتوانسته که در دونیم سال یک کابینه مسلکی داشته باشد و نظام کنونی نتوانسته درین مدت به پروسه سرپرستان خاتمه دهد. هم‌اکنون صد ولسوالی توسط سرپرستان اداره می‎شود."

پس از ایجاد حکومت وحدت ملی، مردم افغانستان امیدوار بود که رئیس جمهور غنی یک شخص قاطع است و ممکن روی برخی نهادهای حکومتی که انتقاد وجود دارد اصلاحات بمیان آورد اما به باور اجتماع ثبات ملی حکومت تا کنون در این راستا کوتاهی کرده‎است.

با آن‌که حکومتداری خوب در تمام جهان از بخش‎های مهم حکومت‎ها عنوان می‎شود اما در افغانستان که شصت درصد مردم آن فقیر است این مسئله بالای زندگی آنان بسیار تأثیر گذار بوده‎است.

خواستیم تا در این مورد نظر حکومت را هم داشته باشیم اما ریاست اجرائیه از ابراز نظر در این مورد خودداری کرد.

از سوی هم عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت، از چنین حکومت که از آدرس‎های مختلف قدرت در آن وجود دارد چه توقع حکومتداری خوب را داشته باشیم.

انعامی: یک علت آن اینست که ما در تعیین رأس قدرت اشتباه کردیم.
انعامی: یک علت آن اینست که ما در تعیین رأس قدرت اشتباه کردیم.

آقای انعامی می‎گوید، رهبران حکومت افغانستان تا کنون خلاف تعهدات‌شان عمل کرده‎اند.

او افزود:

"یک علت آن اینست که ما در تعیین رأس قدرت اشتباه کردیم در گذشته، تعدد مراجع خودش باعث بروکراسی و پراگندگی می‎شود این خود اساساً یک مشکل بنیادی و جدی است که این مسئله در حکومت وحدت ملی به روشنی وجود دارد."

به گفته آقای انعامی، رهبران افغان خوب می‎دانند که افغانستان به صفت یک کشور عقب مانده به کار زیاد و حکومتداری خوب نیاز دارد اما آنان وضعیت را روز به روز خرابتر می‎کنند.

وی می‎گوید، مردم هم باید بخاطر این مسئله خاموش نباشد و در برابر هر نوع بی‌عدالتی و کم کاری‎های حکومت صدای خود را بلند نمایند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG