لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

گارنیزیون: جابجا شدن نظامیان در اطراف منزل دوستم برنامه امنیتی است


ده ها نظامی اردوی ملی، امنیت ملی و پولیس که مربوط به گارنیزیون کابل خوانده می‎شوند با سلاح‎های سبک و سنگین در اطراف خانه عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور افغانستان جابجا شده‎اند.

به دنبال جابجا شدن این نظامیان، گارنیزیون کابل این کار را یک برنامه امنیتی در ساحه شیرپور کابل عنوان می‎کند.

این نظامیان سرک‎های متصل به خانه آقای دوستم را مسدود کرده‎اند و در ساحه به خبرنگاران اجازه عکس و تصویر برداری را نمی‎دهند.

گل نبی احمدزی قوماندان این گارنیزیون چاشت روزسه شنبه به رادیو آزادی گفت، بر اساس یک برنامه امنیتی در حال حاضر ساحه شیرپور کابل مورد تصفیه و تلاشی قرار دارد.

احمدزی: ساحات شیرپور و همین قسمت‎ها مورد تصفیه و تلاشی قرار دارند.
احمدزی: ساحات شیرپور و همین قسمت‎ها مورد تصفیه و تلاشی قرار دارند.

او افزود:

"ما خو دوامدار منحیث مسئولیت گارنیزیون کابل کوشش داریم ساحات را به نوبت بر اساس اطلاعات و راپورهای که موجود می‎شود، آن را مورد تفتیش و ارزیابی قرار ‌می‌دهیم، بر همین اساس ساحات شیرپور و همین قسمت‎ها مورد تصفیه و تلاشی قرار دارند."

از آقای احمدزی پرسیدم که آیا این برنامه به هدف محاصره خانه معاون اول رئیس جمهور نیست؟

وی در زمینه گفت:

"فکر کنید که ما فقط تأمین امنیت داریم، تصفیه و تلاشی داریم و تدابیر امنیتی را داریم."

نیروهای امنیتی در حالی در منطقه شیرپور کابل و در نزدیکی‎های خانه معاون اول رئیس جمهور جابجا شده‎اند که روز گذشته عبدالرشید دوستم پس از نزدیک به چهار ماه غیابت به دفتر کار اش حضور یافت.

معاون اول رئیس جمهور متهم به بدرفتاری جنسی و لت و کوب احمد ایشچی والی پیشین جوزجان است.

در پیوند به این ادعاها اخیراً لوی سارنوالی افغانستان حکم بازداشت ۹ محافظ آقای دوستم را صادر کرد.

احمد ایشچی روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی ادعا کرد که هدف از جابجا شدن نظامیان افغان در ساحه شیرپور، بازداشت ۹ محافظ معاون اول رئیس جمهور است.

ایشچی: عکس العمل دولت جدی شده و امروز تمام اطراف خانه اش به صورت بسیار جدی و دقیق محاصره است.
ایشچی: عکس العمل دولت جدی شده و امروز تمام اطراف خانه اش به صورت بسیار جدی و دقیق محاصره است.

به گفته ایشچی، جنرال دوستم خلاف اراده حکومت یک روز پیش به دفترش حضور یافت و به همین اساس نظامیان افغان خانه او را محاصره کرده‎اند تا ۹ محافظ‌اش را بازداشت کنند.

او افزود:

"شما شاید دیده باشید که دیروز جنرال دوستم نزدیک‎های ساعت شش شام به دفتر رفته و این می‎خواست خلاف اراده حکومت برای اطرافیانش که روحیه خود را باخته بودند، مانور نشان دهد، از همین خاطر عکس‌العمل دولت جدی شده و امروز تمام اطراف خانه‌اش به صورت بسیار جدی و دقیق محاصره است."

دفتر معاون اول رئییس جمهور افغانستان می‎گوید، اتهام حقوقی بر معاون اول رئیس جمهور از راه‎های قانونی تحت تعقیب قرار دارد.

عنایت الله بابر فرهمند رئیس دفتر معاون اول رئیس جمهور
عنایت الله بابر فرهمند رئیس دفتر معاون اول رئیس جمهور

اما این‎که واکنش این نهاد به ادعای محاصره خانه عبدالرشید دوستم چیست، عنایت‌الله بابر فرهمند رئیس دفتر معاون اول رئیس جمهور در این باره می‎گوید:

"ادعا و یا اتهام حقوقی که یک فرد و یا یک شخص داشته از مجراهای قانونی‌اش تحت تعقیب است و به همکاری هر دو طرف ادامه دارد، اما در باره این که می‎گوید خانه محاصره است لطفاً شما با مسئولین امنیتی صحبت کنید که این حقیقت دارد یا نه؟"

از سوی دیگر بشیر احمد ته‌ینج عضو ولسی جرگه و سخنگوی حزب جنبش ملی افغانستان گشت و گذار نیروهای امنیتی در اطراف خانه معاون اول رئیس جمهور را برنامه معمولی امنیتی می‎خواند.

به گفته وی تانک‎های نیروهای امنیتی که تا چاشت امروز در اطراف خانه دوستم آمده بودند، دوباره به قرار گاه‎های‌شان رفته‎اند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG