لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۶

میاخیل: اخیراً حدود ۱۶۰۰ مهاجر افغان در پاکستان بازداشت شدند


وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان می‎گوید، در چند روز گذشته در پیوند به حملات اخیر تروریستی در بخش‎های از پاکستان، ده‎ها افغان درین کشور بازداشت شده‎اند.

این وزارت می‎گوید، شمار بازداشت شده‌گان افغان حدود ۱۶۰۰ مهاجر اند.

مشاور مطبوعاتی این وزارت روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی، بازداشت این تعداد مهاجرین افغان در این کشور را، خلاف همه قوانین مهاجرت می‎خواند.

حفیظ احمد میاخیل تأکید کرد که بازداشت افغان‎ها در پیوند به حملات تروریستی در این کشور، غیر قانونی و خلاف قوانین جهانی مهاجرت است.

امضای تفاهم‌نامه سه جانبه چند روز قبل در اسلام‌آباد
امضای تفاهم‌نامه سه جانبه چند روز قبل در اسلام‌آباد

او افزود:

"میان افغانستان، پاکستان و اداره «یو. ان. اچ. سی. آر» توافق‌نامه‎های امضا شده‎است که بر بنیاد آن، اگر یک افغان در این کشور بازداشت می‎شود، آزار و اذیت می‎شود و یا هم به‌گونه اجبار از این کشور بیرون رانده می‎شود، در کنار آن‌که نقض قوانین و کنونسیون‎های بین‌المللی است، سرباز زدن از توافق‌نامه دو جانبه و سه جانبه نیز است."

میاخیل می‎گوید، در نتیجه تلاش سفارت افغانستان در پاکستان، شماری از افغان‎های بازداشت شده رها شده‎اند، اما برای رهایی تمامی مهاجرین افغان در این کشور حکومت تلاش می‎ورزد.

پس از حملات خونین اخیر در پاکستان که در نتیجه آن ده‎ها تن کشته و زخمی شدند، پاکستان ادعا کرد که این حملات در خاک افغانستان سازماندهی شده بوده، ادعای که از سوی حکومت افغانستان رد شده‎است.

به دنبال آن پاکستان راه تورخم را بروی مسافران افغان بست، حملات راکتی‌اش را بر بخش‎های از ولایات سرحدی افغانستان آغاز کرد و در کنار این، برخی افغان‎ها را در خاکش به اتهام همکاری با تروریستان بازداشت کرده است.

از سوی هم، سفارت پاکستان در کابل می‎گوید که آنان حق دارند تا مهاجرین غیر قانونی و یا افرادیکه در حمایت از تروریستان مشکوک اند، بازداشت کنند.

اختر منیر مسئول مطبوعاتی این سفارت روز چهار شنبه در صحبت با رادیو آزادی، بازداشت برخی مهاجرین افغان در پاکستان در پیوند به حملات اخیر در این کشور را یک امر معمولی خواند.

مهاجرین افغان در پاکستان
مهاجرین افغان در پاکستان

او افزود:

"هر اندازه که افراد مشکوک باشند، اگر پاکستانی باشند و یا هم افغان، بناً بر شکِ که بر آنان وجود داشته، بازداشت شده‎اند، به نظر من این خلاف قوانین بین‌المللی نیست، بلکه حق یک کشور است تا افراد مشکوک و کسانی‎که به گونه غیر قانونی وارد پاکستان می‎شوند، بازداشت گردند، اگر در سه صد هزار تن صد تن آن‎ها به علت شک و گمان‎ها بازداشت می‎شوند، یک گپ خاص نیست."

از سوی دیگر شماری اعضای ولسی جرگه افغانستان می‎گویند، پاکستان پیوسته از افغان‎های مهاجر در این کشور به حیث یک گزینه فشار در برابر این کشور کار گرفته‎است.

جعفر مهدوی یکی از اعضای کمیسیون روابط بین‌الملل این جرگه می‎گوید، زمان آن رسیده‎است تا حکومت در هماهنگی با اداره کمیشنری عالی سازمان ملل بر پاکستان فشار وارد سازد تا این کشور دیگر به آزار و اذیت افغان‎ها در خاکش پایان دهد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG