لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۳۴

غنی: قوای هوایی افغانستان تا ۲۰۲۰ به خودکفایی می‎رسد


رئیس جمهور غنی می‎گوید که قوای هوایی افغانستان تا سال ۲۰۲۰ به خودکفایی می‎رسد.

آقای غنی در مراسم فراغت بیش از ۳۰۰ تن از افسران اکادمی نظامی مارشال محمد قسیم فهیم گفت که پلان چهار ساله ترتیب شده و تلاش می‎شود تا تلفات قوای مسلح به حد اقل کاهش یابد.

آقای غنی همچنان گفت که حکومت روی بیشتر شدن توانایی‎های قوای مسلح افغان تمرکز دارد و تقویت این نیروها از اولویت‎های حکومت می‎باشد.

او افزود:

"آنچه برای ما اهمیت دارد توانایی نیروهای امنیتی افغانستان است، پلان چهار ساله ترتیب و در حال نهایی شدن است، قوایی هوایی ما فعال شده و تا سال ۲۰۲۰ قرار است از هر جهت تکمیل شود."

به گفته آقای غنی، در دو سال گذشته در حالی‎که وضعیت نیروهای امنیتی در حالت ابهام قرار داشت اما در برابر مخالفان مسلح مبارزه کرده‎اند.

در سال ۲۰۱۴ مسئولیت تامین امنیت و اجرای عملیات بر ضد مخالفان مسلح از قوای بین‌المللی به نیروهای افغان سپرده شد.

هلیکوپتر های که هند به افغانستان کمک کرده است.
هلیکوپتر های که هند به افغانستان کمک کرده است.

به گفته مقام‎های افغان، از آن زمان به این سو نیروهای افغان توانسته‎اند تا ضربات کوبنده به مخالفان مسلح وارد کنند اما چالش‎های هم موجود بوده‎اند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‎گوید که اکنون ۲۹ طیاره فعال در قوای هوایی افغانستان وجود دارد.

ایالات متحده امریکا و هند چندین فروند طیاره جنگی را در اختیار نیروهای امنیتی افغانستان قرار داده‎اند.

موجودیت فساد اداری، ضعف در رهبری، کمبود تجهیزات نیز به گفته آگاهان نظامی از مشکلات اساسی فرا راه قوای مسلح افغانستان است.

عتیق الله امرخیل یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت، اکنون اکثر طیاره‎های که در اختیار نیروهای امنیتی افغانستان قرار دارد، قابلیت بیشتر ندارند و امیدوار نیست تا سه سال آینده، قوای هوایی به خودکفایی برسد.

قوای هوایی افغان
قوای هوایی افغان

او افزود:

"اگر با داشتن طیارات که امروز داریم بگوییم تکمیل می‎شویم خیال است زیرا این طیارات ظرفیت ندارند، من یقین ندارم که قوای هوایی ما به سطح منطقه برسد و از کشور دفاع کند."

امرخیل گفت که رهبران حکومت همواره وعده می‎دهند اما عمل کرده نمی‎توانند.

به گفته وی، زمانی‎که رئیس جمهور به کندز سفر کرد به مردم وعده داد تا طالبان را طی یک ماه در کندز سرکوب می‎کند اما تا حال مخالفان مسلح در اطراف شهر حضور دارند.

وی افزود، رئیس اجرائیه نیز به هلمندیان وعده تامین امنیت داد اما برعکس وضعیت امنیتی در آنجا با گذشت هر روز بدتر شده‎است.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG