لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

نیکلسن: از ۹۸ گروه ترویستی تنها ۲۰ گروه در مناطق قبایلی فعال اند


قوماندان عمومی قوای امریکایی و ناتو در افغانستان میگوید اگر پاکستان برای مخالفین مسلح حکومت افغانستان مخفیگاه‎های امن در خاکش ندهد و برای آن‎ها امکانات را فراهم نسازد، فعالیت‎های تخریبی آن‎ها خیلی مشکل خواهد بود.

جنرال جان نیکلسن می‎گوید از جمله ۹۸ گروه تندروی که امریکا آن‎ها را به حیث گروه‎های تروریستی می‎شناسد ۲۰ آن در مناطق قبایلی بین افغانستان و پاکستان فعالیت دارند.

وی در مصاحبه با یک مرکز تحقیقاتی همچنان گفته‎است، حضور قوای بین المللی در افغانستان منتج به آن شده‎است که تروریستان نتوانند حملاتی را بر امریکا و متحدین آن پلان کنند.

نیکلسن در مصاحبه با مرکز تحقیقاتی مبارزه با تروریزم ویست پوینت که دیروز منتشر شد، شبکه حقانی را که در مناطق قبایلی مستقر است و گروه‎های دیگر تندرو به شمول جیش محمد و لشکر طیبه را که به گفته وی در پاکستان فعال بوده ولی در افغانستان می‎جنگند را به حیث مثال یاد کرد. وی از گروه قدس وابسته با سپاه پاسداران انقلاب ایران نیز یاد کرد که در افغانستان فعال بوده و با طالبان همکاری دارد.

جنرال جان نیکلسن
جنرال جان نیکلسن

نیکلسن گفت، منبع نگرانی این است که اکثراً جوانان و افراد سنین متوسط درین گروه‎ها شامل اند.

وی بیکاری، مواد مخدر، حضور گروه‎های جنایتکار و آموزش ایدیولوژی افراطی در بعضی مدارس را از جمله عواملی خواند که مشترکاً محیط را برای چنین مشکل فراهم می‎سازد.

ولی به گفته جنرال نیکلسن حضور قوای امریکایی در منطقه یک وسیله فشار بر این سیستم است و نقش مهمی را در جلوگیری از حملات بر امریکا و متحدین آن بازی می‎کند.

نیکسن می‎گوید برای پیروزی درازمدت در افغانستان تنها اقدام نظامی کافی نیست.

وی پیشرفت اقتصادی و مبارزه علیه فساد و مواد مخدر را به حیث اقدامات ملکی یاد می‎کند که برای ثبات افغانستان مهم اند.

وی در اشاره به مشکلات موجود سد راه تلاش‎های صلح در افغانستان می‎گوید، مانع اصلی برای صلح افغانستان موجودیت مخفیگاه‎های تندروان در پاکستان است.

به گفته نیکلسن هر زمانی‎که فشارها بر تندروان مسلح افزایش میابد آن‎ها از سرحد وارد پاکستان شده و به آنجا پناه می‎برند.

نیکلسن می‎گوید طالبان مسلح از پناهگاه‎های موجود در پاکستان منفعت برده و به همین دلیل این گروه به شکل کامل از بین برده نمی‎شود.

جنرال جان نیکلسن می‎گوید اگر پاکستان برای این گروه‎ها مخفیگاه و امکانات را فراهم نسازد ادامه فعالیت‎های تخریبی برای این تندروان خیلی دشوار خواهد بود.

XS
SM
MD
LG