لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۹

ملل متحد: حملات هوایی سبب افزایش تلفات ملکی در افغانستان شده‌است


با کاهش نیرو‌های امریکایی در افغانستان، جهت سرکوب شورشیان طالب و داعش، به حملات هوایی بیشتر در این کشور نیاز است. اما همزمان با افزایش حملات هوایی، تلفات غیر نظامیان نیز بلند می‌رود.

خبرگزاری دی پی‌ ای جرمنی در این گزارش از سرگذشت فردی را حکایت می‌کند، که حملهء هوایی در قریه‌شان تلفات ملکی بجا گذاشته است.

خبرگزاری جرمنی در این گزارش می‌نویسد، ساعت هشت صبح بود که طیاره بی‌پیلوت امریکایی یک برج را در قریه جینداخیل هدف حمله قرار داد. در کنار این برج پنج نفر در بالای بام خانه‌شان حملات بر جنگجویان گروه داعش را مشاهده می‌کردند.

جنگجویان گروه داعش در قریه آن‌ها سنگر گرفته بودند و حضور آن‌ها، کاسه صبر مردم عام را لبریز کرده بود.

هنوز لحظۀ نگذشته بود که این پنج تن روستایان که در بالای بام برآمده بودند، مورد فیر راکت طیاره بی‌پیلوت قرار گرفته، کشته شدند.

بابر خان برادر یکی از کشته شدگان به خبرگزاری دی پی‌ ای جرمنی گفت: "این یک اشتباه بزرگ بود."

به بابر خان چند هفته بعد از حادثه گفته شد که به مرکز رهبری طیاره بدون سرنشین در مورد موقعیت جنگجویان گروه داعش معلومات نادرست داده شده بود.

بر اساس احصائیه وزارت دفاع امریکا در شمار تلفات افراد ملکی در سال ۲۰۱۶ میلادی ۴۰ درصد افزایش آمده‌است.

اما در گزارش سازمان ملل متحد که در ماه فبروری به نشر رسیده گفته شده که شمار تلفات غیر نظامی در نتیجه حملات هوایی ۹۹ درصد افزایش یافته است.

تازه‌ترین مورد از این چنین تلفات حادثه ولسوالی سنگین ولایت هلمند است که در نتیجه حملات هوایی به هدف سرکوب طالبان در یک قریه ۱۹ فرد ملکی کشته شدند.

کریستوفر کولیندا سابق مشاور ارشد نیرو‌های مسلح امریکا می‌گوید، مسئله تلفات ملکی در افغانستان در رشد و دوام طالبان نقش مهم را بازی می‌کند.

کولیندا گزارش سال ۲۰۱۶ اوپن سوسایتی را اساس قرار داده می‌گوید، تلفات ملکی‌ها به روابط امریکا و افغانستان و مشروعیت هر دو طرف صدمه می‌رساند و فاصله بین حکومت و مردم عام را بیشتر می‌سازد.

خبرگزاری دی پی ای جرمنی در ادامه این گزارش می‌نویسد، هر چند، حملات هوایی در جنگ پانزده سال گذشته در افغانستان یک وسیله تأثیر گذار به شمار می‌رود، اما در موازی با چنین حملات صدمات آن‌ها نیز رو به افزایش اند.

شماری از افغانان می‌خواهند که در عملیات بر ضد طالبان از حملات هوایی کار گرفته شود، اما مقام‌های افغان و امریکایی می‌گویند، حملات هوایی بر اساس نیازمندی راه اندازی می‌شوند.

خبرگزاری جرمنی از قول یک مقام ارشد اردوی افغان می‌نویسد که حملات هوایی بر اساس یک مجبوریت به راه انداخته می‌شوند، زیرا این حملات یگانه راه موثر برای سرکوب طالبان به شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG