لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۱

قوقندی: افغانستان برای واردات اش دیگر وابسته به یک کشور نیست


در حالیکه به اساس گزارش‌ها بسته شدن گذرگاه‌های سرحدی میان افغانستان و پاکستان از لحاظ اقتصادی زیان‌های را برای افغانستان در پی داشته است، اما وزارت تجارت و صنایع این‌کشور می‌گوید که با مسدود شدن این گذرگاه‌های سرحدی به پاکستان بیشتر زیان وارد می‌شود.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان به رادیو آزادی گفت که آن‌ها اکنون از بنادر دیگر برای واردات و صادرات استفاده می‌کنند.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان
مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان

وی افزود:

" فعلاً به استثنای بعضی سبزیجات و میوه جات دیگر کالا‌های مورد نیاز خود را اگر آرد باشد و یا روغن از کشور‌های دیگر وارد می‌کنیم. اما افغانستان به عنوان یک کشور ترانزیتی به کشور‌های آسیای میانه و آسیای جنوبی و خصوصاً پاکستان که اموال‌اش را به آسیای میانه صادر می‌کند ضرر افغانستان نسبت به پاکستان به مراتب کمتر است. ما امروز از وابستگی به یک کشور و یا دو کشور بیرون استیم و خوشبختانه راه‌های دیگری داریم که تقاضای خود را در بازار مرفوع کنیم."

آقای قوقندی افزود که خواهان داشتن روابط نیک تجارتی با تمام کشور‌ها به خصوص پاکستان استند و نمی‌خواهند که مردم در افغانستان و پاکستان متضرر شوند.

به اساس معلومات وزارت تجارت و صنایع افغانستان، این‌کشور سالانه به ارزش حدود ۹۰۰ میلیون دالر از پاکستان واردات و به ارزش بیش از ۶۰۰ میلیون دالر صادرات دارد.

معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که بسته شدن گذرگاه‌های سرحدی میان افغانستان و پاکستان بالای بازار‌های افغانستان بیشتر تاثیرگذار نبوده‌است. زیرا به گفته خان جان الکوزی، افغانستان دیگر متکی به استفاده از این گذرگاه‌های سرحدی نیست.

آقای الکوزی می‌پذیرد که اقدام پاکستان برای بسته کردن گذرگاه‌های سرحدی با افغانستان به ضرر هر دو کشور بوده اما به گفته وی پاکستان ازین ناحیه بیشتر متضرر می‌شود.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان
خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان

وی افزود:

" به هر دو طرف خساره وارد می‌شود ما که در همین چند روز بررسی کردیم به شکل تخمینی تقریباً در حدود چهار میلیون دالر روزانه به هر دو طرف خساره می‌رسد. از جمله این چهار میلیون دالر، بیست درصد آن خساره افغانستان و متباقی‌اش از پاکستان است. این خساره ناشی از این‌است که جنس توقف می‌شود، ترانسپورت توقف شده، یک میلیون نفر در دو طرف بی‌کار شده‌اند و عواید گمرکات کاهش می‌یابد."

پاکستان ده روز پیش به دنبال حملۀ مرگبار بر زیارت لال شهباز قلندر در ایالت سند، گذرگاه تورخم و دیگر گذرگاه‌های سرحدی با افغانستان را بنابر آنچه دلایل امنیتی خواند، مسدود کرد.

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان
حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان به روز پنجشنبه روی صفحه فیس بوک‌اش نوشت، مطابق توافقی که در جریان گفت‌وگو‌هایش با مقام‌های پاکستانی حاصل شده‌است، گذرگاه‌های سرحدی میان دو کشور باید تا حال دوباره باز می‌شدند.

مسدود شدن راه تورخم، افغان‌های را که عمدتاً برای تداوی به پاکستان می‌روند با مشکل رو به رو کرده‌است.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان این اقدام اسلام آباد را خلاف توافق‌نامه تجارتی و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان خوانده‌است.

XS
SM
MD
LG