لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۸

امرالدین ولی: حکومت مرکزی در تأمین امنیت کندز اراده جدی ندارد


فصل زمستان در حال ختم شدن است، اما جغرافیای زیر اداره دولت در کندز انکشاف نیافته است.

این مطلب را شماری از اعضای شورای ولایتی کندز بیان امروز شنبه در صحبت با رادیو آزادی بیان نمودند. آنان می‌گویند که فصل زمستان بهترین فُرصت بود که باید در جغرافیای تحت کنترول دولت انکشافات چشم‌گیری بوجود می‌آمد، اما فصل زمستان در حالِ ختم شدن است، ولی در ساحه‌‌ای امنیتی این ولایت تغییرات بوجود نیامده‌است.

امرالدین ولی رئیس شورای ولایتی کندز در صحبت با رادیو آزادی گفت که مقام‎های محلی کندز و حکومت مرکزی در مورد تأمین امنیت این ولایت اراده جدی ندارند.

امرالدین ولی رئیس شورای ولایتی کندز
امرالدین ولی رئیس شورای ولایتی کندز

وی گفت:

"به همه گی معلومت است که در همین فصل زمستان کاملاً شرایط مساعد است برای پاکسازی کندز، اما به‌جز به گفتار تا هنوز عمل پاکسازی واقعی را ما در کندز شاهد نبودیم و این باعث نگرانی‌های سخت ما نمایندگان مردم و مردم کندز است."

از سوی دیگر غلام ربانی ربانی عضوی شورای ولایتی این ولایت می‌گوید که اگر در خصوص وضع جاری این ولایت توجه جدی نشود، در فصل بهار وضعیت امنیتی در کندز وخیم‌تر خواهد شد.

غلام ربانی ربانی عضوی شورای ولایتی کندز
غلام ربانی ربانی عضوی شورای ولایتی کندز

وی گفت:

"مردم کندز بسیار زیاد نگران هستند و بسیار وقت است که منتظر استیم که دولت چه می‌کند و صدای خود را امروز مجبور استیم که یک‌بار دیگر بلند کنیم و بگویم که از دولت جمهوری اسلامی افغانستان خواست ما توجه جدی در قبال مردم کندز و کندز می‌باشد."

آقای ربانی بیان نمود، که اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند در کندز یک فاجعه انسانی رخ خواهد داد.

در همین حال، جنرال عبدالحمید حمیدی قوماندان امنیه ولایت کندز در صحبت با رادیو آزادی گفت که هم اکنون عملیات تصفیوی نیروهای دولتی تحت نام پامیر"۵" به هدف سرکوب مخالفان مسلح حکومت در اطراف شهر کندز به شدت جریان دارد.

عبدالحمید حمیدی قوماندان امنیه ولایت کندز
عبدالحمید حمیدی قوماندان امنیه ولایت کندز

وی افزود:

"چه ماهِ حمل باشد، چه ثور ما تحت هر نوع شرایط آمادگی‌های لازم خود را به‌خاطر دفاع و امنیت مردم خود داریم و ما پلان‌های را روی دست داریم که ساحه‌ای امنیتی باید انکشاف پیدا کند و از این ناحیه مردم مطمئین باشند."

از جانب دیگر لوی پاسوال شیر عزیز کامه‌وال قوماندان عمومی پولیس زون ۸۰۸ سپین‌زر در شمال‌شرق کشور می‌گوید که هم اکنون عملیات شبانه و عملیات نیروهای مشترک افغان در ساحات مرکزی این ولایت ادامه دارد و قرار است در آینده نزدیک بر ضد مخالفان مسلح حکومت عملیات‌ گسترده هوایی و زمینی راه اندازی شود.

شیر عزیز کامه‌وال قوماندان عمومی پولیس زون ۸۰۸ سپین‌زر
شیر عزیز کامه‌وال قوماندان عمومی پولیس زون ۸۰۸ سپین‌زر

وی گفت:

"پلان امنیتی یعنی کمربند امنیتی کندز تقریباً تکمیل است و راه‌های رفت و آمد دشمن تثبیت شده و در تمام ساحاتِ آسیب پذیر پوسته‌ها و بیزها ایجاده و نیروهای دولتی در آن‌ جا به‌ جا شده‌اند و هنوزهم عملیات جریان دارد."

اما باشندگان کندز می‌گویند که پس از تصرف دوباره شهر کندز چندین عملیات تصفیوی بر ضد مخالفان مسلح حکومت در این ولایت راه اندازی گردید، اما تا هنوز جغرافیای تحت تسلط دولت وسعت نه‌یافت و هنوز هم طالبان مسلح در حومه‌های مرکز این ولایت حضور فعال دارند.

اجمل آرین،کندز

XS
SM
MD
LG