لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۷

وزارت احیا و انکشاف دهات برنامۀ همبستگی ملی را پُر دستآورد خواند


وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان می‌گوید، برنامه همبستگی ملی به سطح جهان یک برنامه بی‌سابقه است.

نصیر احمد درانی وزیر احیا و انکشاف دهات روز شنبه در مراسم ختم این برنامه در کابل گفت، از طریق این برنامه هزاران پروژه در کشور عملی گردیده و روابط میان مردم و حکومت نیز تقویت شده‌است.

آقای درانی می‌گوید، برنامه همبستگی ملی تغییرات مثبت را برای مردم در قرا و قصبات کشور بمیان آورده‌است.

نصیر احمد درانی وزیر احیا و انکشاف دهات افغانستان
نصیر احمد درانی وزیر احیا و انکشاف دهات افغانستان

وی گفت:

" با یک برنامه کامیاب خدا حافظی می‌کنیم اگر شما ۱۴ سال قبل قریه‌های افغانستان را دیده باشید و حالا که ببینید با گذشته خیلی فرق دارد به گونه مکمل قریه‌های ما پیشرفت کرده‌اند برای مردم خدمات تا حدی رسانیده شده و این همه با عملی شدن این برنامه صورت گرفته است."

آقای درانی می‌گوید، عملی شدن پروژه‌ها از طریق برنامه همبستگی ملی بخاطر کاهش فقر نیز موثر بوده‌است.

برنامه همبستگی ملی ۱۴ سال قبل از سوی حکومت افغانستان بخاطر حکومتداری محلی، انکشاف دهات و رساندن خدمات برای مردم ساکن در قریه ها آغاز گردید.

در ۱۴ سال گذشته از طریق همین برنامه ۸۶ هزار پروژه‌های مختلف به ارزش ۱.۵ میلیارد دالر از سوی ۳۴ موسسۀ تطبیق کننده در تمام افغانستان عملی گردید.

به اساس معلومات وزارت احیا و انکشاف دهات، در تطبیق پروژه‌ها نقش مردم ۷۰ درصد بوده‌است.

از طریق این برنامه ۳۵ هزار شورا در سراسر افغانستان ایجاد گردید که در بخش انتخاب و تطبیق پروژه از موثریت بلند برخوردار بودند.

از سوی هم شماری از اعضای شورا‌های ولایتی می‌گویند، تا حدی این برنامه موفق بوده اما مشکلات را نیز داشته است و باید در برنامه‌های بعدی به آن مشکلات توجه صورت گیرد.

حسیب الله ستانکزی عضو شورای ولایتی لوگر می‌گوید، در اوایل که شورا‌ها از طریق این برنامه ایجاد می‌شد اختلافات و برخی مشکلات داشت اما بعداً این مشکلات تا حدی حل گردید.

وی گفت:

" قبلاً چنین بود که شورا از طریق برنامه همبستگی ملی ایجاد می‌شد در آن برخی موضوعات و اختلافات بود اما تا حدی کارهای خوبی انجام شده یعنی ما گفته نمی‌توانیم که برنامه همبستگی ملی خوب نبود این برنامه در مناطق ناامن نیز عملی شده‌است."

با ختم برنامه همبستگی ملی، وزارت احیا و انکشاف دهات برنامه جدیدی را زیر نام "میثاق شهروندی" تا یک ماه دیگر به منصه اجرا قرار خواهد داد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG