لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

وزارت داخله: زمینه‎های آموزش داعشیان در پاکستان فراهم می‎شود


به دنبال نشر گزارش جدید نهاد امریکایی زیر نام «نیو امریکا» در باره این‎که تمام داعشیان فعال در افغانستان، پاکستانی اند، وزارت امور داخله افغانستان می‎گوید که داعش از خاک پاکستان حمایت می‎شود.

اسناد و مدارک کافی در اختیار این وزارت افغانستان قرار دارد که نشان می‎دهد، برای داعشیان زمینه‎های آموزشی در پاکستان فراهم می‎شود.

معاون سخنگوی این وزارت روز یکشنبه با بیان این مطلب در صحبت با رادیو آزادی تائید کرد که بیشتری داعشیان که در افغانستان فعالیت دارند اتباع پاکستان هستند.

دانش: فرصت‎های آموزشی برای شان در پاکستان مساعد می‎شود.
دانش: فرصت‎های آموزشی برای شان در پاکستان مساعد می‎شود.

نجیب دانش معاون سخنگوی این وزارت گفت:

"آن‌چه که در این گزارش اشاره شده دقیقاً اسناد و مدارک بسیار کافی در اختیار داریم که برای این افراد (داعشیان) در بیرون از افغانستان در نقاط مختلف در پاکستان آموزش داده می‎شود و فرصت‎های آموزشی برای‌شان مساعد می‎شود و در پهلوی این شما خبر دارید کسی که رهبری داعش را بر عهده داشت حافظ سعید تبعه پاکستان بود که در شرق افغانستان کشته شد."

آقای دانش همچنان اضافه می‎کند که داعش اولین فعالیت‌اش را از پاکستان آغاز کرد و سپس در بخش‎های از افغانستان فعالیت‌هایش را ادامه داد.

این در حالیست که نهاد «نیو امریکا» در گزارش جدید اش خبر داده‎است که داعشیان در خاک پاکستان آموزش داده می‎شوند و سپس برای جنگ به افغانستان میایند.

این گروه از شرق اقغانستان فعالیت را آغاز کرد.
این گروه از شرق اقغانستان فعالیت را آغاز کرد.

ایونیس کاسکیناس رئیس بخش امنیت جهانی این نهاد امریکایی گفته‎است:

"داعشیان فعال هم شهروندان پاکستان اند، بازداشت شده‎ها هم پاکستانی اند و داعشیان کشته شده هم از پاکستان هستند."

گروه داعش فعالیت‌اش را از بخش‎های شرقی افغانستان آغاز کرد و در حال حاضر عملیات نیروهای امنیتی در ولسوالی‎های اچین، ده بالا و کوت ننگرهار بر ضد این گروه ادامه دارد.

وزارت دفاع افغانستان گفته‌است که در عملیات نیروهای امنیتی افغان در چند ماه گذشته صدها تن از جنگجویان این گروه کشته شده‎اند.

این گروه تا حال مسئولیت چندین حمله انتحاری از جمله حمله بر چندین مراسم مذهبی شیعیان افغانستان را بر دوش گرفته‎است.

درین حال شیر محمد کریمی لوی درستیز پیشین وزارت دفاع افغانستان داعش درین کشور را پروژه سازمان استخبارات پاکستان می‎خواند.

اقای کریمی که روز یکشنبه با رادیو آزادی صحبت می‎کرد اظهار داشت که پاکستان برای دست یافتن به منابع جدید مالی برای تروریست‎ها و تأمین اهداف‌اش دست به چنین کاری زده است.

کریمی: این پروژه آی اس آی است.
کریمی: این پروژه آی اس آی است.

او افزود:

"حافظ سعید که رهبر اول داعش بود در منطقه کشته شد پاکستانی بود، معاون او که جانشین‌اش شده پاکستانی است، بناً این پروژه «آی. اس. آی» (سازمان استخبارات پاکستان) است و در این هیچ شک نیست، داعشی که در منطقه و این‌جا فعالیت دارد با داعش سوریه فکر می‎کنم که حتی ارتباط هم نداشته باشد."

وی همچنان می‎گوید، بیشتر داعشیان اعضای پیشین شبکه حقانی و گروه طالبان اند که حالا با نام جدید فعالیت می‎کنند.

به گفته وی مراکز آموزش گروه‎های تروریستی مثل داعش در خاک پاکستان موجود است اما پاکستان پیش از این هر نوع حمایت از گروه‎های تروریستی را رد کرده‎است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG