لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۳

هشدار تیفا به مداخله‌گرانی‌ که در کمیسیون انتخابات مداخله می‌کنند


تیفا یا نهاد انتخابات شفاف افغانستان می‎گوید شواهد نشان می‎دهد که مداخلات و سازش‎های سیاسی از آدرس حکومت در امور کمیسیون مستقل انتخابات جریان دارد و این عمل آنان را نگران ساخته‎است.

محمد نعیم ایوب‌زاده مسئول این نهاد روز یکشنبه در یک نشست خبری هشدار داد که اگر افراد از مداخله در امور کمیسیون انتخابات دست نکشند نام‎های آنان را از طریق رسانه افشا خواهد کرد.

ایوب‌زاده رئیس این نهاد روز یکشنبه به رسانه‎ها گفت برخی احزاب سیاسی و اعضای دولت در امور کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان مداخله می‎کنند.

ایوب زاده هشدار داد که اگر افراد از مداخله درین کمیسیون دست نکشند افشا خواهند شد.
ایوب زاده هشدار داد که اگر افراد از مداخله درین کمیسیون دست نکشند افشا خواهند شد.

او افزود:

"مداخله باید در کار کمیسیون از آدرس حکومت و ساختارهای سیاسی صورت نگیرد اگر این مداخلات ادامه داشته باشد و کسانیکه در پروسه ملی مداخله می‎کنند و با سرنوشت ملت افغانستان بازی صورت می‎گیرد قرار است که ما آنان را افشا کنیم."

رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‎گوید در برابر انتخابات سال آینده در افغانستان موانع دیده می‎شود و اگر این انتخابات برگزار شود به گفته وی شفاف نخواهد بود.

این در حالیست که چند روز قبل کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان نیز گفته‎است تا زمانی که اصلاحات بنیادی در نظام انتخابات به میان نیاید و مشکلات مالی و تخنیکی در برابر این پروسه حل نشود انتخابات آینده شفاف نخواهد بود.

مسئول تیفا، عدم آوردن اصلاحات بنیادی، تعیین نکردن مراکز رأی‌دهی، مشخص نشدن فهرست به موقع و مشخص نکردن کارت‎های رأی‌دهی را از جمله مشکلاتی خواند که راه اندازی انتخابات شفاف را زیر سوال می‎آورد.

درین حال نجیب‌الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‎گوید برای هیچ‌کس اجازه نمی‎دهند که در امور کاری آنان مداخله کند.

احمدزی: ما متعهد استیم، عزم و اراده داریم.
احمدزی: ما متعهد استیم، عزم و اراده داریم.

آقای احمدزی می‎گوید به برگزاری انتخابات شفاف در افغانستان متعهد است و تلاش می‎ورزند انتخاباتی راه اندازی شود که مورد قبول مردم باشد.

او افزود:

"ما متعهد استیم، عزم و اراده داریم که انتخابات شفاف داشته باشیم که برای مردم افغانستان قابل قبول باشد، ولی از این تربیون بالای آن عده سیاستمداران و مردمی صدا می‎کنم که در دولت یا بیرون از دولت استند که در کار های کمیسیون مداخله نکنند تا به استقلالیت کمیسیون صدمه وارد نشود."

پیش از این محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان مداخله در امور کمیسیون‎های انتخاباتی را جرم خوانده و گفته‎است، هر فردی که در امور کمیسیون انتخابات مداخله کند به لوی سارنوالی معرفی خواهد شد.

گزارش: حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG