لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۶

اتاق تجارت بین‌المللی: توافق‌نامه "TFA" فرصتی خوبی برای افغانستان است


اتاق تجارت بین‌المللی، اجرایی شدن موافقت‌نامه تسهیل تجارت یا"تی اف آی" را یک فرصت مهم برای تجارت افغانستان می‎خواند.

مسئولین اتاق تجارت بین‌المللی و اتاق تجارت و صنایع افغانستان روز یکشنبه در کنار استقبال از این موافقت‌نامه، ابراز امیدواری کردند که این اقدام در بخش دور ساختن مشکلات تجارتی با برخی کشورها، نقش مهمی را ایفا کند.

این اتاق موافقت‌نامه اخیر سازمان تجارت جهانی که توسط اکثریت کشورهای عضو این سازمان تائید و اجرایی شده را یک تحول مهم می‎خواند.

عبدالقدیر بهمن رئیس هئیت عامل این اتاق در افغانستان روز یکشنبه طی نشست خبری در کابل گفت که نافذ شدن موافقت‌نامه تسهیل تجارت سازمان تجارت جهانی نقطه عطف در تاریخ اقتصاد جهان می‎باشد.

به باور وی، با عملی شدن این موافقت‌نامه سرمایه‌گذاری‎ های کوچک برزگ شده و مشکلات موجود سر راه تجارت از بین خواهد رفت.

نشست امروزی
نشست امروزی

او افزود:

"این موافقت‌نامه در نفس خود اولین موافقت‌نامه چندین جانبه می‎باشد که در جریان ایجاد سازمان تجارت جهانی از طرف این سازمان نافد شده‎است که عملی، قابل تطبیق، مدرن و جهانی می‎باشد."

این موافقت‌نامه در جریان دو سال پس از تصویب توسط دو ثلث از اعضای سازمان تجارت جهانی نافذ گردید.

موافقت‌نامه تسهیل تجارت جهانی، اولین موافقت‌نامه چندین جانبه جهانی در طی بیشتر از دو دهه است که روی تسهیلات تجارت کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی تأکید دارد.

چاد، اردن و عمان از جمله کشورهای اند که اخیراً این موافقت‌نامه را تائید کردند اما افغانستان در ماه جولای سال گذشته آن را مورد قبول قرار داده‎است.

قبل از این افغانستان در اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی عضویت سازمان تجارت جهانی را کسب کرد.

اتاق تجارت بین‌المللی می‎گوید که موافقت‌نامه تسهیل تجارت مقررات غیر ضروری در بخش تجارت را از بین برده و سهولت‎های تجارتی را در کشورهای در حال توسعه مانند افغانستان انکشاف خواهد داد.

حقجو: این موافقتنامه به عنوان یک قانون در افغانستان باید یک سال بعد تطبیق شود.
حقجو: این موافقتنامه به عنوان یک قانون در افغانستان باید یک سال بعد تطبیق شود.

در این حال قربان حقجو معین وزارت تجارت و صنایع افغانستان گفت که این کشور در جریان یک سال آینده اقدامات لازم را جهت عملی کردن این موافقت‌نامه روی دست خواهد گرفت.

او افزود:

"موافقت‌نامه را که امضا کردیم تا سال ۲۰۲۰ وقت خواستیم که این را ما از بین ببریم و آهسته آهسته آن مالیه در عوض که در گمرکات گرفته شود به عنوان مالیه ارزش افزوده شده در حین خریداری گرفته شود این‎ها چیزهای اند که در موافقت‌نامه آمده است و این موافقت‌نامه به عنوان یک قانون در افغانستان باید یک سال بعد تطبیق شود."

آقای حقجو افزود که هم‌اکنون در گمرکات افغانستان بر علاوه محصول تجارتی، مالیات اضافی نیز وضع می‎گردد که سبب ایجاد مشکلات شده‎است.

با این همه عبدالصمد هوتک معین بورد متشبثین می‎گوید که عضویت افغانستان در سازمان‎های مختلف اقتصادی و برخی موافقتنامه‎های مربوط، به افغانستان فرصت خاص را فراهم ساخته‎است که باید برای رعایت اصول بین‎المللی آن در داخل کشور نیز توجه بیشتر صورت گیرد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG