لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۰

برای اولین بار از "۹ حوت" به نام نیروهای افغانستان گرامیداشت می‌شود


برای اولین بار از نهم حوت به حیث روز گرامیداشت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تجلیل می‌شود.

انتظار می‌رود رئیس جمهور غنی به مناسبت این روز، در مراسمی شرکت و سخنرانی کند.

از این روز در حالی تجلیل می‌شود که وزارت دفاع افغانستان با وجودیکه از دست آوردها در بخش‌های کوماندو، وسایل تخنیکی و تأسیسات سخن می‌گوید، ولی مشکلات قوای هوایی افغان را نیز قابل توجه می‌داند.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی از جامعه جهانی خواست در پُر کردن این خالیگاه با افغانستان همکاری کند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"مشکلات ما در قوای هوایی حل نشده‌است. کار زیاد باید صورت گیرد تا نیروهای هوایی ما به پای خود ایستاده شوند. مثلاً صنف‌های زیادی را که خیلی مهم اند ما نداریم. در بخش توپچی و زرهدار هم مشکلات موجود اند. جامعه جهانی، کشورهای عضو ناتو و امریکا باید در این زمینه با ما همکاری کنند."

سه روز پیش رئیس جمهور غنی خطاب به افسران افغان گفته بود یک پلان چهار ساله تهیه شده‌است که بر اساس آن قوای هوایی افغانستان تا سال ۲۰۲۰ خودکفا خواهد شد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

وی گفت:

"آن‌چه برای ما اهمیت دارد تقویت قوای افغان است. پلان چهار ساله ترتیب شده‌است. نیروهای هوایی ما فعال شده‌اند و تا سال ۲۰۲۰ از هر نگاه تکمیل خواهند شد."

بر اساس ارقام ارائه شده از سوی وزارت دفاع افغانستان، قوای هوایی افغان در حال حاضر تنها ۲۹ طیاره دارد.

شماری از کارشناسان افغان حمایت هوایی را در جنگ افغانستان خیلی مهم می‌دانند.

فساد اداری و رهبری ضعیف از جمله پدیده‌های اند که توانمندی قوای افغان را با چالش مواجه ساخته است.

گفته می‌شود، اساس اردوی ملی افغانستان در زمان امیر شیر علی خان گذاشته شد و آهسته آهسته تقویت یافته و تا سال ۱۹۷۰ از اردو‌های منظم منطقه بود ولی به‌گفته تحلیلگران امور نظامی مداخله استخبارات منطقه باعث تضعیف این قوا شد.

ولی از سال ۲۰۰۱ به این‌طرف تلاش‌های زیاد برای تقویت دوباره نیروهای امنیتی افغان به شدت ادامه دارند.

به هدف تشویق و تقویت نیروهای امنیتی و دفاعی افغان شورای امنیت ملی افغانستان به تائید رئیس جمهور نهم حوت امسال را روز بزرگداشت از قوای افغان نامیده که بعد از تائید شورای وزیران این روز در تقویم ثبت گردید.

XS
SM
MD
LG