لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۸

تیفا: حکومت در سدد مداخله در تعیین رئیس دارالانشای کمیسیون انتخابات است


تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‎گوید حکومت در تلاش است تا در تعیین و انتخاب رئیس دارالانشای کمیسیون انتخابات، مداخله کند.

نعیم ایوب‌زاده رئیس این بنیاد روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت به همین سبب ریاست جمهوری به لیست فرستاده شده کمیسیون انتخابات برای گزینش رئیس دارالانشاء هیچ‌گونه پاسخ رسمی نداده‎است.

ایوب‌زاده با بیان این مطلب می‎گوید با این نوع مداخله، استقلالیت کمیسیون مستقل انتخابات زیر سؤال می‎رود.

ایوب زاده: غیر مستقیم تلاش کرده و با کمیشنران صحبت صورت گرفته تا طرح دیگری را خود کمیشنران روان کنند.
ایوب زاده: غیر مستقیم تلاش کرده و با کمیشنران صحبت صورت گرفته تا طرح دیگری را خود کمیشنران روان کنند.

وی افزود:

"کمیسیون انتخابات مطابق ماده بیست و دو قانون انتخابات لیست سه تن را به حکومت فرستاد و رئیس جمهور باید تصمیم می‎گرفت تا یکی آنان را انتخاب کند اما تا اکنون هیچ کاری صورت نگرفته‎است اما غیر مستقیم تلاش کرده و با کمیشنران صحبت صورت گرفته تا طرح دیگری را خود کمیشنران روان کنند من فکر می‎کنم این یک نوع مداخله است و استقلالیت کمیسیون را زیر سؤال می‎برد."

بنیاد انتخابات شفاف در حالی از مداخله حکومت در امور کمیسیون نگران است که رئیس کمیسیون مستقل انتخابات روز یکشنبه در کابل گفت در صورت ادامه مداخله از سوی سیاسیون نباید توقع برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه را در کشور داشت.

نجیب‌الله احمدزی همچنان از رئیس جمهور غنی خواست تا هر چه زودتر از لیست که یک و نیم ماه قبل فرستاده شده یک شخص را به این هدف انتخاب کند و به گفته وی در غیر آن برگزاری انتخابات با تأخیر مواجه خواهد شد.

اما یک منبع در حکومت افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت که ریاست جمهوری دو هفته قبل از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته تا لیست جدیدی را بفرستد.

تلاش کردیم تا نظر ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه را در پیوند به لیست جدید و اتهام مداخلات در این مورد را بگیریم اما موفق نشدیم.

اما پیش از این رئیس جمهور محمد اشرف غنی گفته‌است که مداخله در امور انتخابات جرم پنداشته می‎شود.

از سوی هم گلاجان عبدالبدیع صیاد سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‎گوید که تمامی کمیشنران در مورد لیست قبلی توافق نظر نداشتند و به تازگی لیست جدیدی که از سوی رئیس کمیسیون امضا نشده اما از سوی شش کمیشنر امضا شده به ریاست جمهوری فرستاده شده‌است.

صیاد: پروسیجر قانونی لیست قبلی درست طی نشده بود.
صیاد: پروسیجر قانونی لیست قبلی درست طی نشده بود.

وی افزود:

"پروسیجر قانونی لیست قبلی درست طی نشده بود مورد اتفاق نظر تمام کمیشنران نبود، لیست جدید ارسال شد که از طرف شش کمیشنر امضا شده به جز احمدزی صاحب و دیروز به ریاست جمهوری ارسال شد، رئیس جمهور با آنان مصاحبه می‎کند و سپس یکی آنان را تا دو یا سه روز دیگر به حیث رئیس دارلانشای کمیسیون مستقل انتخابات، انتخاب می‎کند."

نجیب‌الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات نیز در صحبت با رادیو آزادی تائید کرد که در این لیست امضا نکرده اما در مورد دلیل آن وضاحت نداد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG