لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۰

به نیروهای افغان و بازمانده‌گان آن امتیازات مادی و معنوی اختصاص یافت


حکومت افغانستان صد‌ها مدال و میلیون‌ها افغانی را برای خانواده‌های عساکر کشته شده و معلولین نیروهای امنیتی افغان تفویض و منظور کرد.

مقام‌های افغان در مراسم بزرگداشت از روز ملی نیروهای امنیتی افغان روز دوشنبه در کابل گفتند که توجه به تجهیز این نیرو‌ها بیشتر شده‌است.

این اولین بار است که از نهم حوت، روز ملی نیروهای امنیتی افغان در کشور بزرگداشت می‌شود.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی روز دوشنبه در این مراسم از قربانی‌های نیروهای امنیتی افغان ستایش کرد و ۲۵۰ مدال را به منسوبین قوای مسلح که از خود شایستگی نشان داده‌اند تفویض و ۲۷ میلیون افغانی را برای بازمانده‌گان و معلولین نیروهای امنیتی افغان منظور کرد.

آقای غنی در این مراسم گفت، تلاش‌ها برای تجهیز بهتر نیروهای امنیتی افغان و توجه به خانواده‌های قربانیان این نیروها بیشتر شده‌است.

وی کارنامه‌های نیروهای امنیتی افغان را قابل افتخار خوانده با تأکید بر این‌که نباید در کار های آنان مداخله صورت گیرد گفت، جنگ برحق این نیروها پیروز خواهد شد.

وی افزود:

"امروز، روز قوت‌های مسلح افغانستان است که در سنگرهای حق ایستاده‌اند و از مردم و استقلال این‌کشور دفاع می‌کنند هیچ شک وجود ندارد که مبارزه ما برحق است و حق همیشه پیروز می‌شود."

نهم حوت روز ملی نیروهای امنیتی افغان بیش از یک ماه قبل از سوی کابینه حکومت افغانستان تصویب و درج تقویم سال گردید.

پیش از این در سال ۱۲۹۸ خورشیدی امیر امان‌الله خان به‌خاطر کسب استقلال کشور همین روز را روز قیام بر ضد دشمنان افغانستان اعلام کرده‌بود.

بر اساس معلومات مقام‌های افغان در حال حاضر تعداد نیروهای مسلح افغان نزدیک به سه صد و پنجاه هزار تن می‌رسد که از پانزده سال به این‌سو در برابر مخالفین مسلح دولت در حال جنگ اند.

وزارت دفاع افغانستان گفته که نیروهای مسلح افغان در سال‌ جاری خورشیدی نزدیک به چهار هزار و چهار صد عملیات را انجام داده و در تأمین امنیت بهتر کشور تلاش کرده‌اند.

با آن‌که همواره روی تجهیز و آموزش بهتر نیروهای مسلح از سوی مقام‌های افغان تأکید شده اما عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت می‌گوید بزرگداشت از روز ملی نیروهای مسلح افغان مسئولین را بیشتر متوجه مسئولیت‌های شان می‌سازد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

وی گفت:

"این روز هر کدام ما را در هر جای که هستیم متوجه مسئولیت‌های ما در قبال منسوبین امنیتی ما می‌سازد."

در عین حال جنرال جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع در افغانستان با نشر پیامی به مناسبت روز ملی نیروهای مسلح افغانستان از قربانی‌های این نیروها قدردانی کرده‌است.

عبدالله حبیبی وزیر دفاع افغانستان می‌گوید برای اکمال، تجهیز و تعلیمات بهتر نیروهای افغان در زمستان جاری کار‌های خاص صورت گرفته‌است.

عبدالله حبیبی وزیر دفاع افغانستان
عبدالله حبیبی وزیر دفاع افغانستان

پیش از این شماری از اعضای شورای ملی بهار سال پیش‌رو را خطرناک خوانده و تأکید کرده‌اند که حکومت افغانستان برای مقابله با تهدید ها و چالش‌های منطقوی توجه جدی نمایند.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG