لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۶

کمیسیون انتخابات دومین لیست جهت انتخاب رئیس دارالانشا را به ارگ فرستاد


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دومین لیست را برای انتخاب رئیس دارالانشای این کمیسیون به ریاست جمهوری فرستاده‎است.

سخنگوی این کمیسیون روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت این لیست دیروز به امضای شش کمیشنر فرستاده شده‎است.

گلا جان عبدالبدیع صیاد سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که تمامی کمیشنران در مورد لیست قبلی توافق نظر نداشتند.

صیاد: پروسیجر قانونی لیست قبلی درست طی نشده بود.
صیاد: پروسیجر قانونی لیست قبلی درست طی نشده بود.

وی گفت:

"پروسیجر قانونی لیست قبلی درست طی نشده بود مورد اتفاق نظر تمام کمیشنران نبود، لیست جدید ارسال شد که از طرف شش کمیشنر امضا شده به جز احمدزی صاحب و دیروز به ریاست جمهوری ارسال شد، رئیس جمهور با آنان مصاحبه می‎کند و سپس یکی آنان را تا دو یا سه روز دیگر به حیث رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات، انتخاب می‎کند."

نجیب‌الله احمدزی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات نیز در صحبت با رادیو آزادی تائید کرد که در این لیست امضا نکرده اما در مورد دلیل آن وضاحت نداد.

وی روز یکشنبه در نشستی در کابل از رئیس جمهور غنی خواست تا هرچه زودتر از لیست که یک و نیم ماه قبل فرستاده شده یک شخص را به حیث رئیس دارالانشای این کمیسیون انتخاب کند و به‌گفته وی در غیر آن برگزاری انتخابات با تأخیر مواجه خواهد شد.

لیست نخست به این منظور یک و نیم ماه قبل به ریاست جمهوری فرستاده شده بود.

تلاش کردیم تا نظر ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه را در پیوند به لیست جدید درین مورد را بگیریم اما موفق نشدیم.

اما یک منبع در حکومت افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفته که ریاست جمهوری دو هفته قبل از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته تا لیست جدیدی را بفرستد.

در این حال تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‎گوید حکومت تلاش کرده تا به‌گونه غیر رسمی کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات را تشویق کند تا در مورد لیست فرستاده شده برای انتخاب رئیس دارالانشای این کمیسیون تجدید نظر کنند.

محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس این بنیاد به رادیو آزادی گفت به همین سبب ریاست جمهوری به لیست فرستاده شده کمیسیون انتخابات برای گزینش رئیس دارالانشا هیچ‌گونه پاسخ رسمی نداده‎است.

ایوب زاده: رئیس جمهور باید تصمیم می‎گرفت تا یکی آنان را انتخاب کند اما تا اکنون هیچ کاری صورت نگرفته است.
ایوب زاده: رئیس جمهور باید تصمیم می‎گرفت تا یکی آنان را انتخاب کند اما تا اکنون هیچ کاری صورت نگرفته است.

او افزود:

"کمیسیون انتخابات مطابق ماده بیست و دو قانون انتخابات لیست سه تن را به حکومت فرستاد و رئیس جمهور باید تصمیم می‎گرفت تا یکی آنان را انتخاب کند اما تا اکنون هیچ کاری صورت نگرفته است اما غیر مستقیم تلاش کرده و با کمیشنران صحبت صورت گرفته تا طرح دیگری را خود کمیشنران روان کنند من فکر می‎کنم این یک نوع مداخله است و استقلالیت کمیسیون را زیر سؤال می‎برد."

اما پیش از این رئیس جمهور محمد اشرف غنی گفته‎است که مداخله در امور انتخابات جرم پنداشته می‎شود.

در این حال بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‎گوید مداخلات سیاسی برگزاری انتخابات شفاف در افغانستان را دشوار می‎سازد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG