لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۵

حکومت بلوچستان موجودیت مدارس طالبان افغان در این ایالت را رد کرد


رادیو دیوۀ صدای امریکا به نقل از وزیر امور داخله قبایل ایالت بلوچستان پاکستان گزارش داده‌است که هزاران طالب افغان در مدارس دینی این ایالت آموزش می‌بینند.

به گزارش دیوه سرفراز بگتی گفته است که شمار این طالبان افغان که در مدارس راجستر ناشدۀ بلوچستان درس می‌خوانند به هزاران تن می‌رسد.

اما انور کاکر سخنگوی حکومت ایالتی بلوچستان می‌گوید گزارش رادیو دیوه نادرست است.

انور کاکر به رادیو آزادی گفت سخنان بگتی تحریف شده‌است.

وی گفت:

"قطعاً چنین سخن را سرفراز بگتی وزیر امور داخلۀ ایالت ما نگفته است. او با رادیو دیوه صحبت کرده و در پاسخ به سؤالی مربوط به موجودیت مدارس دینی درین ایالت گفته‌است که مهاجرین افغان در موسسات مختلف آموزش می‌بینند. این مهاجرین از چهل سال به این‌سو مهمان ما استند و کودکان‌شان در مراکز تعلیمات دینی هم درس می‌خوانند. این یک حقیقت بوده و حرف پنهان نیست. اما ربط دادن این‌ها با جنگجویان افغان کار خود خبرنگار است و آقای بوگتی قطعاً این سخن را نگفته‌است."

همزمان با این وزیر امور مذهبی پاکستان امین الحسنات شاه، موجودیت مدارس راجستر ناشده درین کشور را تائید کرده‌است.

وی افزوده که حکومت در نظر دارد تا درین مدارس اصلاحات بیاورد، همۀ آن‌ها را راجستر کند و در نصاب تعلیمی‌شان تغییر به وجود آورد.

امین الحسنات شاه افزوده که پاکستان متعهد است که ارتباط شاگردان مدارس دینی با شورشیان مسلح در ایالت بلوچستان را بررسی کند.

وزیر امور مذهبی پاکستان این را هم گفته است که اکثراً کشور‌های عربی با این مدارس کمک مالی می‌کنند.

در گزارش رادیو دیوۀ صدای امریکا همچنان گفته شده که در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار مدرسۀ دینی در پاکستان فعالیت می‌کنند که اکثراً نزد دولت راجستر شده‌اند.

اما هزاران مدرسۀ دیگر درین ایالت راجستر نشده‌اند که گفته می‌شود در آن‌ها تندروی مذهبی تدریس می‌شود و شاگردان شان ترغیب می‌شوند که در منطقه آتش خشونت را دامن بزنند.

در همین گزارش رادیو دیوه آمده‌است که نزدیک به پنج و نیم هزار ازین مدارس راجستر ناشده در دست افغان‌هاست که هزاران افغان مهاجر در آن درس می‌خوانند.

تلاش کردیم درین خصوص نظر سخنگویان دولت افغانستان را هم داشته باشیم اما آن‌ها حاضر به صحبت درین مورد نشدند.

هر چند در گذشته مقام‌های افغان طالبان مدارس بلوچستان پاکستان را در حملات تروریستی در افغانستان مقصر دانسته‌اند.

XS
SM
MD
LG