لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

واشنگتن پست: فروش یک تعهد جدید به ترمپ در مورد افغانستان


روزنامه واشنگتن پست در شماره اخیرش مطلبی را به نشر رسانیده‎است تحت عنوان فروش یک تعهد جدید به ترمپ در مورد افغانستان.

به نوشته روزنامه، اداره رئیس جمهور ترمپ روی این مسئله غور می‎کند که آیا منابع و نیروهای بیشتری را به طولانی ترین جنگ امریکا، چنانچه بعضی جنرالان ارشد وی می‎خواهند، تخصیص بدهد یا نه؟

این مسئله تعهد رئیس جمهور ترمپ را در مورد ختم دولت سازی در برابر تعهد دیگر وی قرار می‎دهد که همانا سرکوب تروریستان در جنگی است که برای آن، یک ستراتیژی روشن وجود ندارد.

به نوشته واشنگتن پوست، بعد از پانزده سال جنگ امریکا در افغانستان این جنگ حال در یک چهار راه قرار گرفته‎است.

نیروهای افغان در حال جنگ اند، حکومت افغانستان از امریکا و متحدین ناتو اش می‎خواهد آن‎ها را در مبارزه علیه طالبانی کمک کند که به کمک پاکستان ایران و روسیه، مناطقی را به دست آورده‎اند.

جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی قوای امریکایی در افغانستان در محضر عام گفته‎است، خواهان چند هزار سرباز بیشتر در افغانستان است.

وی همچنان گفته است به یک بررسی مکمل ماموریت افغانستان نیاز است.

واشنگتن پست می‎نویسد، در حالی‎که جیم متیس وزیر دفاع امریکا برای ارایه یک توصیه رسمی در مورد جنگ افغانستان به قصر سفید آمادگی می‎گیرد، این بحث‎ها در واشنگتن گرم شده‎است که آیا امریکا پس از مصرف پول‎های که در افغانستان ضایع شده است، به کمک‎های مالی بیشتر به این کشور ادامه بدهد.

ولی به نوشته روزنامه، تاجای که بحث درمورد حکومت افغانستان است، گزینه مطمین تری وجود ندارد.

یو اس ای تودی

نشریه یو اس ای تودی نیز در شماره اخیرش مقاله را در مورد پلان آینده امریکا برای افغانستان به نشر رسانیده‎است.

به نوشته مقاله، جنگ افغانستان خوب به پیش نمیرود. این جنگ در بهترین حالت یک بن بست است و در بدترین حالت جنگی است بدون پایان و طولانی ترین جنگ امریکا در تاریخ اینکشور، و همین مسئله حال آهسته آهسته به سمت نفع دشمن، یعنی نفع طالبان و دیگر گروه‎های تندرو در حرکت است.

به نوشته یو اس ای تودی، نیروهای افغان شدیدتر از هر وقت دیگر می‎جنگند، ولی هر روز حد اوسط ۲۰ عسکر یا پولیس افغان کشته می‎شود. حکومت افغانستان هم قادر به جلب و جذب افراد بیشتر برای پر کردن خالیگاه کشته و زخمی شدگان نیست ولی وزارت دفاع افغانستان این مسئله را رد می‎کند. با آن هم روزنامه از یک مادر افغان به گونه مثال یاد میکند که ماه گذشته در کابل سه فرزندش را که همه سربازان پولیس بودند در یک حمله از دست داد. کنترول حکومت بر نقاط مختلف افغانستان محدودتر می‎شود. تنها ۵۷ درصد از ولسوالی‎های سراسر افغانستان در کنترول حکومت کابل است که پانزده درصد کمتر از سال گذشته می‎باشد.

به نوشته روزنامه، امریکایی‎ها از آغاز جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۱ به اینطرف قربانی زیاد داده اند، این کشور بر علاوه بیش از ۲۲۰۰ قربانی و ۲۰ هزار زخمی نظامی پول بیشتر از آنچه را برای بازسازی افغانستان مصرف کرده‎است که بعد از جنگ دوم جهانی در اروپا کرده بود، ولی با این همه افغانستان خیلی دور از خودکفایی قرار دارد.

اما به نوشته روزنامه یک چیز مهم صورت گرفته‎است و آن این که ایالات متحده با موفقیت توانسته‎است جلو حملات مشابه حملات یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ در خاک امریکا را بگیرد.

روزنامه از قول جنرال جان نیکلس قوماندان عمومی قوای امریکایی و ناتو در افغانستان می‎نویسد که در این ماه به سناتوران امریکایی گفت: "ما به این باوریم که عملیات ما در افغانستان مستقیماً کشور مارا محفوط داشته‎است."

XS
SM
MD
LG