لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۹

پائین رفتن سطح آب زیر زمین کابل مشکل دیگر برای باشنده‌گان کابل


جمعیت رو به افزایش در شهر کابل باعث شده تا مردم بیشتر به حفر چاه‎های عمیق پرداخته و سطح آب در زیر زمین پائین بیاید.

خبرگزاری رویترز می‎گوید، پیدا کردن آب صحی آشامیدنی در افغانستان که محاط به خشکه است همیشه یک چالش بوده و در حال حاضر کاهش آب در سطح زمین به خصوص در شهر کابل به این چالش افزوده‎است.

نقشه شهر کابل در حقیقت برای گنجایش حدود یک میلیون تن طراحی شده‎است اما تخمیناً در حال حاضر این شهر از چهار اعشاریه شش میلیون نفر میزبانی می‎کند.

علت افزایش نفوس در شهر کابل، نا امنی و خشونت در دیگر نقاط افغانستان خوانده می‌شود.

این‌که در حال حاضر به چی تعداد مردم در شهر کابل به آب صحی آشامیدنی دسترسی دارند، ریاض درمل رئیس آب رسانی و کانالیزاسیون وزارت شهر سازی و مسکن افغانستان در پاسخ به رادیو آزادی گفت:

"در شهر کابل تقریباً ۲۶ درصد مردم از شبکه‎های آبرسانی دولتی استفاده می‎کنند در حالی‎که متباقی ار شرکت‎های خصوصی که در این راستا فعالیت دارند استفاده می‎کنند."

یک شهروند کابل که آب را بالای مرکب انتقال می‌دهد.
یک شهروند کابل که آب را بالای مرکب انتقال می‌دهد.

رویترز نوشته‎است که زمستان‎های پیهم بدون برف و باران سطح آب کابل را پائین آورده‎است، با آن که امسال کابل شاهد برفباری‎های شدید بود اما تهدید خشک سالی هنوز هم وجود دارد.

انجنیز ستانه میر زهیر مؤلف کتاب بنام چشمه‎های آب منرال در افغانستان در صحبت با رادیو آزادی علت پائین آمدن سطح آب در پایتخت افغانستان را چنین گفت:

" آب‎های زیر زمینی کابل روز به روز کمتر می‎شود، علت آن اینست که تمامی ساحات سبز و باغات از بین رفته و به عوض آن تعمیرات بدون نقشه آباد شده‎است. تمامی ساحات که آب آن به زیر زمین می‎رفت حالا کانکریت شده اند و همچنان از واتر پمپ‎های استفاده می‎شود که آب زیر زمین را بیرون می‎کشند اگر به این وضعیت توجه جدی نشود مشکلات آب افزایش خواهد یافت."

رویترز به نقل از بانک جهانی نوشته‎است، از سال ۲۰۰۱ میلادی تا کنون شهر کابل نزدیک به ۲۵۰۰ کیلومتر مربع توسعه یافته‎است.

دسترسی به آب آشامیدنی در کابل روز به روز سختر میشود.
دسترسی به آب آشامیدنی در کابل روز به روز سختر میشود.

گفته می‎شود که برای دسترسی به آب آشامیدنی در زیر زمین نیاز است تا در کابل ۴۹۲ فُت زمین حفر شود و برای این‎که یک چاه به‌گونه معیاری حفر گردد به پنج هزار و دو صد دالر نیاز است.

بسیاری از باشنده‎های این شهر، بنابر فقر و نداشت پول برای حفر چاه‎های معیاری، دست به حفر چاهای غیر معیاری می‌زنند.

ریاض درمل برای جلوگیری از قلت آب در کابل چنین پیشنهاد می‎کند:

"چون نفوس کابل رو به افزایش است و ظرفیت آب زیر زمین محدود است، آب فعلی نمی‎تواند نیاز مردم را برآورده کند پس وزارت انرژی و آب افغانستان باید ذخایر آب‎های بیشتر اعمار کند و برای تغدیه آب زیر زمین نیاز است تا از آب سرزمین به‌گونه درست استفاده صورت گیرد تا مردم با کمبود آب مواجه نشوند."

در گذشته حفر چاه‎ها در فاصله کمتر از صد متر ممنوع اعلام شده بود اما در حال حاضر چاه‎ها در فاصله ۵ تا ده متر کنده می‎شوند که این هم باعث پائین آمدن سطح آب در کابل شده‎است.

XS
SM
MD
LG