لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۲

رولا غنی: زنان افغان باید خودکفا و نقش‌شان در ادارات پر رنگ‌تر شود


رولا غنی خانم رئیس جمهور افغانستان ضمن این‎که نقش زنان را در اجتماع مهم می‎داند می‎گوید که زنان با مشکلات مواجه‎اند.

خانم غنی می‎گوید زنان افغان باید از لحاظ اقتصادی خودکفا شوند و در ولایات و ادارات نقش‌شان پر رنگ‌تر شود.

وی این سخنان را روز چهارشنبه در کنفرانس ملی تحت عنوان "پایداری و تقویت زنان در انکشاف وصلح" بیان نمود.

خانم غنی: مشکلات اساسی در ولایات است.
خانم غنی: مشکلات اساسی در ولایات است.

او افزود:

"خانم‎های که از ولایات آمده‎اند آن‎ها اصلاً کار می‎کنند درست است که ما در کابل کار می‎کنیم اما مشکلات اساسی در ولایات است و ما تعهد می‎کنیم که همرای‌شان همکاری کنیم که وضع افغانستان خاصتاً در ولایات افغانستان و ولایات دور دست بهتر شود."

رولا غنی همچنان گفت، با آن‌که در چند سال اخیر زنان افغان به پیشرفت‎های دست یافته‎اند اما هنوز هم برخی زنان در ولایات دور دست با مشکلات زیادی مواجه هستند.

این سخنان در حالی مطرح می‎گردد که هنوز هم زنان و دختران در ولایات دور دست کشور بخاطر رسوم و عنعنات ناپسند نمی‎توانند حتی به مکتب بروند.

پیش از این وزارت امور زنان گفته‎است که سی درصد زنان افغان در ادارات دولتی مصروف کار اند که ۹ درصد آن در سطح رهبری مصروف کار می‎باشند.

از سوی هم شماری از زنان ولایات که در این کنفرانس حضور داشتند نیز از حضور کمرنگ زنان در اجتماع شکایت کردند.

ماهره احمدزی مسئول شبکه زنان ولایت پکتیا و زهرا جلال وکیل شورای ولایتی خوست در صحبت با رادیو آزادی گفتند که در ولایات‌شان حتی یک خانم هم در ادارات دولتی کار نمی‎کند.

زنان کارگر در هرات
زنان کارگر در هرات

او افزود:

"در هیچ یک ارگان دولتی پکتیا ما کدام خواهری نداریم تنها در ریاست زنان ما تقریباً سه یا چهار خانم کار می‎کند و در ریاست‎های دیگر ما خانم‎ها نیستند."

"متأسفانه بگویم چیزی که لازم است چنین نیست نقش زنان خصوصاً در دوایر دولتی بسیار کمرنگ است بدون ریاست امور زنان در هیچ ریاستی ما خانم مأمور نداریم."

آنان همچنان گفتند که رسوم و عنعنات ناپسند سبب شده تا دختران از رفتن به مکتب محروم بمانند.

در عین حال سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز روی نقش زنان در عرصه‎های سیاسی فرهنگی و اجتماعی تأکید کرده گفت، تا زمانی‎که زنان در اجتماع سهم فعال نداشته باشند انکشاف پایدار کدام معنی ندارد.

سمر: انکشاف پایدار نیست همه چیز سطحی است.
سمر: انکشاف پایدار نیست همه چیز سطحی است.

خانم سمر افزود:

"به این دلیل است که ما باید تلاش کنیم که در تمام عرصه‎های زندگی چه در سیاست عدالت و چه در نیروهای امنیتی باید زن باشد در غیر آن انکشاف پایدار نیست همه چیز سطحی است به همین دلیل است که انکشاف ما ادعای پایداری را کرده بسیار آسیب‌پذیر است."

به‌گفته سیما سمر، موجودیت زنان در ادارات دولتی فساد را کاهش داده‎است وی اضافه نموده که بخاطر بیشتر شدن نقش زنان در عرصه‎های مختلف باید ظرفیت آنان بلند برده شده و زمینه‎های تعلیمی و تحصیلی نیز برای آنان مساعد گردد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG