لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

افزایش کشت کوکنار باشنده‌گان بلخ را نگران ساخته‌است


باشنده‌گان ولایت بلخ از افزایش کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر در ولسوالی‌های مختلف این ولایت شکایت داشته و حکومت محلی را به تشویق مردم برای کشت کوکنار متهم می‌کنند.

شماری از باشنده‌گان ولسوالی‌های چهاربولک و بلخ شریف می‌گویند که نسبت به هر زمان دیگر کشت کوکنار در این ولایت افزایش یافته و حکومت مکلفیت دارد تا به موقع جلو حاصلات آن را بگیرد.

جعفر و وحید دو تن از باشنده‌گان بلخ در مورد می‌گویند:

"در اکثر از ولسوالی‌های ولایت بلخ کوکنار کشت شده‌است."

"کشت کوکنار نسبت به هر زمان دیگر در ولسوالی‌های چتمال، شولگره، دولت‌آباد و سایر نقاط افزایش یافته و دولت مکلفیت دارد تا جلو آن را بگیرد."

باشنده‌گان بلخ می‌گویند که قاچاقبران مواد مخدر برای زارعین پول توزیع کرده‌اند تا کوکنار کشت کنند و درآمد خوب داشته باشند.

سید کمال سادات قوماندان امنیه بلخ با وجودیکه مخالفین مسلح و قاچاقچیان مواد مخدر را به کشت و تولید کوکنار متهم می‌کند، اما می‌گوید که پولیس بلخ در تلاش محو کشتزارهای کوکنار است.

وی در مورد گفت:

"ما سال گذشته برنامۀ را برای جلوگیری از کشت کوکنار داشتیم و امسال هم تلاش داریم تا با همکاری مدیریت مبارزه با مواد مخدر از کشت کوکنار در این ولایت ممانعت کنیم."

آگاهان مسایل سیاسی در زون شمال کشور می‌گویند که افزایش کشت کوکنار در بلند رفتن میزان نا امنی‌ها در ولایات شمالی بخصوص بلخ نیز نقش عمده را ایفا خواهد کرد.

ذبیح‌الله احساس ژورنالیست و آگاه امور سیاسی به این باور است که کشت کوکنار و کسب منفعت مالی، تضاد میان داعش و طالبان را در زون شمال کاهش خواهد داد و برعکس نیروهای مخالف مسلح دولت از این ناحیه تمویل مالی خواهند شد.

آقای احساس در این مورد گفت:

"در تمام ساحات ولایت بلخ که امکان‌اش بود کوکنار کشت شده‌است و تضاد در میان گروه‌های داعش و طالبان، و همچنان مخالفت هر دو گروه با دولت سبب خواهد شد که مخالفین بیشتر از ناحیه کشت کوکنار در زون شمال بخصوص بلخ تمویل شوند و دست به نا امنی بیشتر بزنند."

این در حالیست که باشنده‌گان ولایت سرپل، جوزجان و فاریاب نیز از افزایش کشت کوکنار در مناطق‌شان خبر داده و می‌گویند که عواید آن به جیب مخالفین مسلح دولت می‌ریزد.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG