لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۴

محمدی: استفاده از زنان و کودکان جهت قاچاق مواد مخدر بیشتر شده‌است


معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله افغانستان می‎گوید، در مقایسه با سال گذشته در سال جاری از زنان و کودکان در قاچاق و انتقال مواد مخدر استفاده بیشتر صورت گرفته‎است.

لوی پاسوال باز محمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، در سال جاری تعدادی از زنان و کودکان در انتقال مواد مخدر بازداشت گردیده‎اند.

باز محمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر روز چهار شنبه هنگام ارائه دستاوردهای ان اداره به رسانه‎ها گفت، در سال جاری ۱۳ زن هنگام انتقال مواد مخدر بازداشت گردیده و این مسئله قابل نگرانیست.

باز محمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر
باز محمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر

او افزود:

"باندهای مافیایی چون زنان بیشتر برای افغان‎ها حرمت دارد و کمتر مورد تلاشی و پیگرد قرار می‎گیرند از آنان سوء استفاده می‎کنند از حضور زنان در قاچاق و ترافیک مواد مخدر که ما در میدان هوایی کابل ۵ تا ۶ زن را که در شکم مواد مخدر را جابجا کرده بودند و حتی دختران ۱۳ یا ۱۴ سال نیز در بطن‌شان مواد را انتقال می‎دادند."

بر اساس معلومات معینت مبارزه با مواد مخدر، ۵ کودک نیز بخاطر انتقال مواد مخدر بازداشت شده‎است.

به‌گفته آقای باز محمد، در دو عملیات تازه نیروهای خاص آنان در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار ۱۰ فابریکه تولید مواد مخدر تخریب گردیده و ۲۱ تن مواد مخدر شامل، هیروئین، مورفین، تریاک، تیزاب و امونیم کلوراید از بین برده شده‎است.

از سوی هم شماری از کارشناسان سوء استفاده از زنان و کودکان در قاچاق و انتقال مواد مخدر را یک جرم پنداشته و از دولت می‎خواهند تا در زمینۀ جلوگیری از آن اقدام جدی نماید.

عادله حسینی رئیس بنیاد حمایت از زنان و کودکان افغانستان می‎گوید، در این مورد یک طرح را تهیه کرده‎اند و بسیار زود آن را با حکومت شریک می‎سازند.

زنان دستگیر شده
زنان دستگیر شده

او افزود:

"کار در قسمت مواد مخدر استفاده سوء از زنان و کودکان بشکل بسیار جدی جریان دارد این اطفال و اطفال روی سرک باندهای مافیا در بخش مواد مخدر در قاچاق انسان از آنان استفاده می‎کنند و این مسئله بسیار نگران کننده‎است برای آینده کشور."

به گفته خانم حسینی، حلقات مافیایی بخاط انتقال و قاچاق مواد مخدر از کابل تا ولایات و کشورهای بیرونی از اطفال استفاده می‎کنند.

وی از حکومت خواست تا با مساعد ساختن زمینه کار برای مردم این مشکل را در جامعه حل نماید.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG