لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۳

اسوشیتد پرس: ده درصد نفوس افغانستان از مواد مخدر استفاده می‎کند


وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان از تلاش‎های جدی برای محو کشت کوکنار و رسیدگی به معتادین در کشور در حالی سخن می‎زند که بر اساس یک گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، حدود سه میلیون تن که ده درصد نفوس افغانستان را تشکیل می‎دهند، از مواد مخدر استفاده می‎کنند.

در گزارش آمده‎است که با وجود مصرف میلیاردها دالر برای محو کشت کوکنار در افغانستان هنوز هم تعداد معتادین در این کشور روزانه افزایش میابد که نگران کننده‎است.

اما سید فیصل حسینی معین مبارزه با مواد مخدر این وزارت در صحبت با رادیو آزادی از تلاش‎های حکومت وحدت ملی برای محو کشت کوکنار و رسیدگی به معتادین در افغانستان سخن زده می‎گوید:

"حکومت وحدت ملی متوجه این مشکل است و برای سال جاری بخاطر محو مزارع کوکنار و برای قناعت دادن به کشورهای همسایه که جلو انتقال مواد مخدر را بگیرند یک نشست هماهنگی ۵ جانبه داشتیم و اکنون تلاش داریم تا با کشورهای عضو ایکو نیز بتوانیم همکاری‎های بیشتر در این راستا ایجاد کنیم."

زنان معتاد در جوزجان افغانستان
زنان معتاد در جوزجان افغانستان

اسوشیتتد پرس می‎گوید، در جمع سه میلیون معتاد مواد مخدر در افغانستان یک میلیون آن زن و بیش از صد هزار طفل اند.

گفته می‎شود که حد اقل چهل هزار معتاد در افغانستان مواد مخدر را توسط پیچکاری به بدن خود زرق می‎کنند که احتمال مبتلا شدن به مرض ایدز را بلند می‎برد.

بر اساس تخمین سازمان ملل حدود هفت هزار نفر در افغانستان مبتلا به مرض ایدز اند و گمان می‎رود که عمدتاً کسانی اند که مواد مخدر را توسط پیچکاری می‎گیرند.

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‎گوید، بیشتر معتادین مهاجرین افغان اند که از پاکستان و ایران به کشور بازگشته‎اند.

سید فیصل حسینی معاون مبارزه با مواد مخدر این وزارت می‎گوید، به همین دلیل بیشتر کلینیک‎های صحی برای تداوی معتادین در ولایات مرزی افغانستان ایجاد شده‎اند.

افغانستان بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان است.
افغانستان بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان است.

او افزود:

"در اثر مهاجرت‎ها و بازگشت این مهاجرین از کشورهای همسایه مردم بیشتر متأثر شده‎اند و حکومت افغانستان در این راستا برنامه‎های مفید روی دست دارد که یک نمونه خوب آن ایجاد شفاخانه ۱۵۰۰ بستر برای معتادین در کابل است همچنان در ولایات مرزی در شهر های جلال‌آباد و هرات هم کلینیک‎های مجهز ایجاد شده و برای زن‌ها همچنان کلینک‎های مخصوص ایجاد شده‎اند و برنامه جمع‌آوری معتادین در کابل اکنون هم جریان دارد."

گزارش اسوشیتد پرس برعلاوه نگرانی‎ها در مورد افزایش روزافزون تعداد معتادین در افغانستان از یک گروه کسانی نیز یادآور شده که پیش از این از مواد مخدر استفاده می‎کردند اما اکنون نه‌تنها مواد مخدر را ترک کرده بلکه معتادین دیگر را نیز کمک می‎کنند تا اعتیاد را ترک کنند.

یکی از آن‎ها رحیم رجایی است که برای هفده سال معتاد بوده اما اکنون شش سال می‌شود که دست از استفاده مواد مخدر کشیده و معتادین دیگر را همکاری می‎کند تا دست از اعتیاد بکشند.

رجایی که در حال حاضر به اسلام‌آباد رفته تا بتواند برای اشتراک در ورکشاپ‎های مبارزه با مواد مخدر و تداوی معتادین ویزه اتریش را بگیرد به رادیو آزادی گفت، زمانی‎که معتاد به مواد مخدر بود، چندین بار تلاش کرد تا خودکشی کند زیرا زندگی وخامت‌بار داشت اما اکنون که دیگر مواد مخدر استفاده نمی‌کند از درد معتادین آگاه است و برای نجات آن‎ها می‎پردازد.

XS
SM
MD
LG