لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۲

علمای جهان اسلام جهت محکوم کردن فعالیت شورشیان در افغانستان فتوا صادر میکنند


به زودی علمای کشورهای جهان اسلام گردهم آمده در مورد قطع خشونت‎ها و محکوم کردن فعالیت شورشیان مسلح در افغانستان، فتوا صادر می‎کنند.

این تصمیم در اجلاس روز سه شنبه گروه بین المللی تماس در باره افغانستان، گرفته شده‎است.

عربستان سعودی میزبانی کنفرانس علمای دینی جهان اسلامرا نیز در شهر جده به عهده خواهد داشت.

به گفته نماینده افغانستان در سازمان کنفرانس اسلامی، در این اجلاس حدود صد تن از نمایندگان مذهبی و دینی کشورها و مراکز مذهبی اشتراک خواهند کرد.

نماینده افغانستان درین سازمان همچنان می‎گوید، عربستان سعودی پذیرفته‎است که نشستی علمای دینی و مفتیان اعظم را میزبانی کند.

انجینر عبدالرحیم گفت، نماینده حکومت عربستان سعودی این تعهد را روز سه شنبه در اجلاس گروه بین المللی تماس در باره افغانستان بیان کرد.

گروه بین المللی تماس، به هدف هماهنگی تلاش‎ها و ابتکارات بین المللی برای تامین صلح و ثبات در افغانستان در سال ۲۰۰۹ میلادی ایجاد شده و جلسات آن سال دو بار در کشورهای مختلف، برگزار می‎شود.

عبدالرحیم: ماینده حکومت عربستان سعودی این تعهد را روز سه شنبه در اجلاس گروه بین المللی تماس در باره افغانستان بیان کرد.
عبدالرحیم: ماینده حکومت عربستان سعودی این تعهد را روز سه شنبه در اجلاس گروه بین المللی تماس در باره افغانستان بیان کرد.

جلسه روز سه شنبه گروه بین المللی تماس را سازمان کنفرانس اسلامی میزبانی می‎کرد که در آن نماینده‎ها بیش از ۵۰ کشور و نهادی‎های بین المللی اشتراک داشتند.

انجینر عبدالرحیم نماینده حکومت افغانستان در کنفرانس اسلامی که در نشست گروه بین المللی تماس در شهر جده عربستان سعودی اشتراک داشت، در صحبتی با رادیو آزادی گفت، در اجلاس تاکید بیشتر بر این بود که پاکستان و کشورهای دیگر که بالای طالبان نفوذ دارند، باید تلاش کنند که طالبان را به دور میز مذاکره بکشانند.

آقای رحیم افزود که به سلسله کمک عربستان سعودی در پروسه صلح افغانستان، نماینده عربستان سعودی در این نشست، برگزاری اجلاس علمای جهان اسلام را در عربستان سعودی اعلان کرد.

او گفت:

"نماینده حکومت سعودی حمایت خود را از حکومت افغانستان و از یک تدویر شورای علمای جهان اسلام بخاطر این‎که یک موضع واحدی تامین صلح ابراز شود، اعلان کرد."

هر چند، شورای عالی صلح افغانستان ابراز امیدواری کرد که این اجلاس پیش از سال نو و در نهایت در هفته‎های اول پس از آغاز سال ۱۳۹۶ هجری شمسی برگزار شود، اما انجنیر عبدالرحیم گفت که این اجلاس ممکن است که در دو هفته اخیر ماه اپریل و یا هفته اول ماه می برگزار گردد.

عبدالخبیر اوچقون معاون اول شورای عالی صلح افغانستان گفت، قبل از این هم تلاش‎ها برای برگزاری نشست علمای جهان اسلامی صورت گرفته‎است.

بگفته وی سازمان کنفرانس اسلامی چهار ماه پیش به همکاری شورای عالی صلح افغانستان برگزاری جلسه علمای جهان اسلام را در باره صلح افغانستان تصمیم داشت، ولی نشست در آنزمان برگزار نشد.

اوچقون: گمان می‎کنم که حساسیت‎های که در افغانستان و منطقه وجود دارند، با توجه به این که به فصل جنگ نزدیک می‎شویم.
اوچقون: گمان می‎کنم که حساسیت‎های که در افغانستان و منطقه وجود دارند، با توجه به این که به فصل جنگ نزدیک می‎شویم.

آقای اوچقون ابراز امیدواری کرد که کشورهای اسلامی به فیصله نشست روز سه شنبه گروه بین المللی تماس لبیک بگویند:

وی افزود:

"من گمان می‎کنم که حساسیت‎های که در افغانستان و منطقه وجود دارند، با توجه به این که به فصل جنگ نزدیک می‎شویم امیدوار هستیم که سازمان کنفرانس اسلامی در برگزاری این نشست از هیچ گونه سعی و تلاش ابا نورزند."

پروسه صلح در افغانستان به پدیده پیچیده مبدل شده‎است. هرچند گاهی تلاش‎ها برای آغاز گفتگوهای مستقیم صلح با طالبان به شمول مذاکرات چهارجانبه صورت گرفته، اما این تلاش‎ها همه ناکام بوده‎اند.

حکومت افغانستان همواره سعی داشته تا یک اجماع را در بین نهادهای اسلامی و علمای دینی کشورهای اسلامی در محکومیت خشونت‌ها و ادامه شورش‌های مسلحانه در این کشور به میان آورد و برگزاری نشست علمای جهان اسلام در عربستان سعودی می‌تواند که پیروزی در زمینه این تلاش‌ها به شمار رود.

XS
SM
MD
LG