لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۵

۵۰ ولسوالی افغانستان یا ولسوال ندارد یا توسط سرپرستان اداره می‌شوند


اداره ارگان‎های محل افغانستان تائید می‎کند که پنجاه ولسوالی در این کشور ولسوال نداشته، یا توسط سرپرستان اداره می‎شوند.

این ولسوالی‎ها یا ولسوال ندارند و یا هم از یک منطقه دیگر توسط سرپرستان اداره می‎شوند.

منیره یوسف‌زاده سخنگوی این اداره در صحبت با رادیو آزادی گفت، تأخیر در پروسه استخدام ولسوالان و عدم مواصلت منظوری آن‎ها از ریاست جمهوری این کشور و نا امنی باعث آن شده‎است تا تعدادی زیاد ولسوالی‎ها ولسوال نداشته یا توسط سرپرستان اداره شوند.

منیره یوسفزاده سخنگوی ارگان‌های محل
منیره یوسفزاده سخنگوی ارگان‌های محل

یوسف‌زاده می‎گوید:

"در ماه حمل وقتی‎که فرمان رئیس جمهور در مورد ختم سرپرستی در تمام ولایات و نقاط افغانستان صادر شد، ۱۲۰ ولسوالی افغانستان توسط سرپرستان اداره می‎شدند یا ولسوال نداشتند. تا اکنون در هفتاد ولسوالی افراد مقرر شده‎اند، ولی تا هنوز هم در پنجاه ولسوالی روی دلایل مختلف، شخص جدید استخدام نتوانسته‎ایم."

هلمند، زابل و کندهار از جمله ولایاتی اند که به گفته منیره یوسف‌زاده این مشکل در آن‎ها زیاد محسوس است.

عمر زواک سخنگوی والی هلمند به رادیو آزادی گفت، در ولسوالی‎های دیشو و باغران از سیزده سال به این‌سو تشکیلات دولتی وجود ندارد.

ولسوالی‌های مانند موسی‌قلعه، نوزاد و خانشین از مرکز این ولایت توسط سرپرستان اداره می‎شوند.

زواک: از سیزده سال به اینسو ولسوالی‎های دیشو و باغران در هلمند سقوط کرده‎اند.
زواک: از سیزده سال به اینسو ولسوالی‎های دیشو و باغران در هلمند سقوط کرده‎اند.

زواک می‎گوید:

"از سیزده سال به این‌سو ولسوالی‎های دیشو و باغران در هلمند سقوط کرده‎اند. پروسه استخدام پرسونل هم از همان وقت برای آن‎ها متوقف است. ولسوالان برخی ولسوالی‎های که بعضی مشکلات دارند، در مرکز این ولایت مستقر اند."

سخنگوی والی هلمند همچنان می‎گوید، در اکثر ولسوالی‎های که تشکیلات اداری ندارند و یا توسط سرپرستان اداره می‎شوند، باشنده‌گان آن نیز در اثر نا امنی‎ها بی‌جا شده‎اند.

بسم‌الله افغانمل والی زابل نیز در صحبت با رادیو آزادی تائید کرد که در ولسوالی خاک افغان این ولایت تشکیلات اداری وجود ندارد و در برخی ولسوالی‎های دیگر این ولایت نیز پست‎های مهم پائین‌تر از ولسوال خالی است.

افغانمل: ولسوالی خاک افغان یازده سال قبل از امروز سقوط کرد.
افغانمل: ولسوالی خاک افغان یازده سال قبل از امروز سقوط کرد.

افغانمل می‎گوید:

"ولسوالی خاک افغان یازده سال قبل از امروز سقوط کرد، این مسئله را با همه شریک ساختیم که باید این ولسوالی دوباره با قلمرو حکومت شامل ساخته شود تا دشمنان افغانستان از آن استفاده ناجایز نکنند. متأسفانه در برخی مناطق زابل ارگان‎های عدلی و قضایی وجود ندارد و تا هنوز هم محاکم صحرایی دایر می‎شود."

در پکتیکا، ارزگان، هرات، بلخ، کندهار، غزنی و برخی ولایات دیگر نیز تعداد زیاد ولسوالی‎ها توسط سرپرستان اداره می‎شوند.

مهم اینست که عدم موجودیت ولسوالان، یا اداره ولسوالی‎ها توسط سرپرستان، بالای حکومتداری محلی چی تأثیر دارد؟

منیره یوسف‌زاده با ابراز این‎که تأثیر آن به اندازه نیست که با موجودیت سرپرستان خطر توقف در کار ها محسوس باشد، می‎گوید:

"سرپرست بودن یا عدم استخدام کارمندان جدید چقدر بالای روند حکومتداری محلی تأثیر گذاشته، طبعاً تأثیر خودش را دارد. ولی نه به اندازه که فکر کنیم سرپرست کارهایش را انجام نمی‎دهد."

سید خالد سادات کارشناس و استاد پوهنتون کابل می‎گوید، در سطح داخلی حکومتداری محلی تهداب حاکمیت ملی را تشکیل می‎دهد و زمانی‎که ضعیف باشد حاکمیت را زیانمند ساخته و مانع تطبیق قوانین می‎شود.

سادات می‎گوید:

"زمانی‎که در ادارات محلی حاکمیت دولت ضعیف باشد و ولسوالان نتوانند به ولسوالی‌ها بروند، به این مفهوم است که حکومت و حاکمیت ملی ضعیف است و این مسئله، ثابت می‎سازد که قانون در افغانستان تطبیق نمی‎شود. زمانی‎که ولسوال در یک ولسوالی وجود نداشته باشد، حاکمیت مفهوم خود را از دست می‎دهد و با تداوم جنگ کمک می‎کند."

سادات می‎گوید، تا زمانی‎که پروسه طولانی و خسته‌کن کاغذ پرانی، فساد اداری و مداخلات سیاسی کاهش نیابد، از ورود افراد شایسته و واجد شرایط به عرصه حکومتداری محلی، جلوگیری خواهد شد.

XS
SM
MD
LG