لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۴

خوشبینی‌ها و نگرانی‌های حکومت افغانستان در مورد اظهارات اخیر ترمپ


در حالی که بانوی اول افغانستان نسبت به یاد نشدن نام این کشور در سخنرانی اخیر رئیس جمهور امریکا نگرانی دارد، اما ریاست اجرائیه از آینده روابط میان دو کشور خوشبین است.

نام نبردن افغانستان در بیانیه ترمپ برای ریاست اجرائیه قابل نگرانی نیست.

این ریاست می‎گوید، امریکا و افغانستان به عنوان دو متحد باقی خواهند ماند.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز پنج‌شنبه به رادیو آزادی گفت، تماس‎های تیلیفونی دونالد ترمپ با رهبری حکومت وحدت ملی خوشبینی‎ها را نسبت به آینده روابط کابل-واشنگتن بیشتر ساخته‎است.

میثم: ما نسبت به آینده روابط افغانستان و امریکا خوشبین هستیم.
میثم: ما نسبت به آینده روابط افغانستان و امریکا خوشبین هستیم.

وی افزود:

"ما نسبت به آینده روابط افغانستان و امریکا خوشبین هستیم، با روی کار آمدن اداره جدید هم اولین تماس‎های شان با سربازان‌شان در بگرام «یکی از پایگاه‎های نظامیان خارجی در افغانستان» بوده و چندین تماس تیلیفونی با رهبری حکومت وحدت ملی داشته و این به معنی این است که کماکان روابط ما با اداره جدید امریکا هم پا برجاست."

دونالد ترمپ دو روز پیش هنگام سخنرانی‌اش در کانگرس امریکا از افغانستان نام نبرد.

بی بی گل غنی بانوی اول افغانستان که روز چهارشنبه در کابل صحبت می‎کرد نسبت یاد نکردن نام افغانستان، عراق، سوریه و لبنان از سوی ترمپ ابراز نگرانی کرد.

رولا غنی: به من یک تشویش آورد که چرا ذکر نکرد (نام افغانستان را).
رولا غنی: به من یک تشویش آورد که چرا ذکر نکرد (نام افغانستان را).

او افزود:

"به من یک تشویش آورد که چرا ذکر نکرد (نام افغانستان را) تمام چیزهای را که گفت مثبت بوده، آیا این به این معناست که سیاست امریکا به سوی این کشورها کمی منفی می‎شود و یا کمک‎ها کوتاه می‎شود؟ امیدوارم که نشود."

به باور کارشناسان افغان، ترمپ هرچند از افغانستان نام نگرفت اما کشورهای متحد امریکا را به‌گونه مجموعی یاد کرد.

نصرالله ستانکزی استاد پوهنتون کابل روز پنج‌شنبه در این باره به رادیو آزادی گفت:

"در مجموع او گفت که با متحدین خود به‌گونه مشترک می‎خواهیم با تروریزم و افراطیت مبارزه کنیم، من فکر می‎کنم که افغانستان یکی از کشورهایست که با امریکا روابط استراتژیک دارد."

کابل و واشنگتن هرچند در اواخر حکومت پیشین به رهبری حامد کرزی روابط چندان خوبی نداشت اما با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی در افغانستان به رهبری محمد اشرف غنی روابط میان دو کشور به‌گونه کم سابقه بهبود یافته است.

آن‌چه معاون سخنگوی ریاست اجرائیه در گفت‌وگو با رادیو آزادی گفته این است که امریکا و افغانستان در یک و نیم دهه اخیر قربانی‎های زیادی در راه مبارزه مشترک با تروریزم داشته اند و دو کشور روابط خوبی در آینده هم خواهند داشت.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG